compromis afsluiten of niet??

elsjepelsje
Topic Starter

compromis afsluiten of niet??

#1 , 20 sep 2012 20:25

mijn ex heeft altijd geweigerd om alimentatie te betalen voor ons zoontje. Ik heb DAVO ingeschakeld en heb vandaag de eerste voorschot van 150 euro op mijn rekening gekregen. Nu heeft de advocaat van mijn ex contact opgenomen met mijn advocaat om tot een compromis te komen...Ik weet nu niet wat te doen? Ik geloof niet dat mijn ex zich zal houden aan die eventuele afspraken én ik weet,eenmaal DAVO ingeschakeld is én het terug via mijn advocaat gaat dat alle voorschotten worden stopgezet dan...én ik heb de alimentatie écht wel nodig. Meneer (mijn ex) is niet komen opdagen in rechtbank eerste aanleg én heeft daarna hoger beroep aangetekend (dat voorkomt in februari) én nu,omdat het hem te heet word onder zijn voeten zou hij tot een compromis willen komen???!!! Kan het in mijn nadeel spelen in Hoger Beroep als ik weiger om tot een compromis te komen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
defoo

#2 , 21 sep 2012 10:56

Ik zou geen compromis tekenen. Dit is niet in uw voordeel bij het Hoger Beroep.
Door een compromis te tekenen zuivert u ex als het ware van het feit dat hij u een aantal maanden niet heeft betaald.
In hoger beroep kunnen ze immers niet lachen met mensen die hun alimentatie niet betalen.

elsjepelsje
Topic Starter

#3 , 21 sep 2012 19:23

merci defoo...mijn advocaat zegt ook dat ze daar niet kunnen met lachen...Ik heb vandaag een mail gehad van DAVO...Ik begrijp het allemaal niet zo goed meer...Er is dus een vonnis van rechtbank eerste aanleg, onmiddellijk uitvoerbaar verklaard...De grosse ligt bij DAVO. Gisteren stond de eerste voorschot op mijn rekening. Maar ze zijn nog niet gestart met de invordering tegenover mijn ex?? Stel nu dat hij kan aantonen dat hij de 150 euro niet kan betalen...wil dit dan zeggen dat ik een groot deel moet terug storten?? Omdat DAVO met een achterstand zit moet ik daar toch niet de dupe van zijn? En dan nog iets....DAVO schrijft dat de advocaat van mijn ex een brief heeft geschreven voor onmiddellijke stopzetting van onderhoudsgeld! Hij heeft nog geen euro betaald en DAVO is toch verplicht om het vonnis te volgen tot nà Hoger Beroep? Dit is de mail:

Geachte mevrouw ....,

Uw dossier is bij DAVO Brussel 1 toegekomen op 31/08/2012. Omdat wij nog altijd met een achterstand zitten van dossiers eind 2011-begin 2012 krijgen deze dossiers voorrang. Bij deze is er in uw dossier nog geen verdere invorderingsmaatregelen genomen tegen de heer....... Ik heb wel het verzoekschrift van hoger beroep ontvangen via de advocaat van de heer ........ met de vraag voor de stopzetting van het lopend onderhoudsgeld voor Siebe en de zitting van 20/02/2013.
Ik wil u bij deze wel melden indien de rechter in Hoger Beroep deze vraag volgt en zelf met terugwerkende kracht beslist (m.a.w. bijvoorbeeld vanaf 1/03/2012 geen onderhoudsgeld), zal u reeds al de ontvangen van DAVO moeten terugbetalen aan ons.

Omtrent uw 2de vraag: U bent vrijblijvend om een klacht in te dienen bij de politie voor het niet betalen van onderhoudsgeld door de heer ..... Daar heeft DAVO niets mee te maken.

Hopend u hiermee van dienst te kunnen zijn, teken ik

Met vriendelijke groet

Reclame

defoo

#4 , 24 sep 2012 09:24

Ik ben geen advocaat of jurist maar ik denk dat u inderdaad gelijk hebt.
Het onderhoudsgeld moet door uw ex betaald worden zolang er geen ander vonnis is waarin wordt gesteld dat hij geen onderhoudsgeld meer verschuldigd is.
Ik zou zeggen : laat DAVO verder zijn werk doen.
U kunt inderdaad een pv laten opstellen. Ik zou alleszins zo veel mogelijk trachten aan te tonen dat u het geld wel degelijk nodig hebt en dat uw ex weigert te betalen.
(( Er zal van uw ex een verhoor worden afgenomen, daar staan meestal interessante dingen in. Dit verhoor kunt u op het parket opvragen. )))

Wellicht zal uw ex vlak voor het hoger beroep de sommen betalen om zich in het reine te brengen. Daarmee is de kous uiteraard niet af : hij heeft al die maande getoond dat hij niet bereid was om alimentatiegeld te betalen waaruit zeer sterk een desinteresse blijkt t.o.v. jullie zoontje.....Speelt niet echt in zijn voordeel. Bovendien loopt hij het risico dat hij het onderhoudsgeld dat voor 80% fiscaal inbrengbaar is, niet meer in zijn belastingen mag opnemen omdat hij een "onregelmatige betaler is"....

Terug naar “Echtscheiding”