vergoedingsregel eigendom/afbetaling tweede huwelijk

annL
Topic Starter

vergoedingsregel eigendom/afbetaling tweede huwelijk

#1 , 03 okt 2012 08:42

Beste, Ik ben gelukkig getrouwd sinds 3 jaar met het wettelijk stelsel. 5 maand voor onshuwelijk was er een vereffening/verdeling van mijn man en zijn nu ex-vrouw waarbij de woning door hem werd ingekocht en de eigendomstitel volledig op zijn naam staat. Op dat moment zijn wij samen een lening aangegaan ter uitbetaling aan zijn ex, dewelke wij nu 15j afbetalen uit de gemeenschap. Hij heeft kinderen uit zijn eerste huwelijk, net als ik, er zijn geen gemeenschappelijke kinderen. Ik vernam dat bij scheiding, er een vergoedingsregel is zodat wat mijn aandeel in de afbetaling terug naar mij komt volgens het aantal jaren dat de lening betaald is. Wat echter later, bij overlijden van mij of mijn man. Gezien de woning op zijn naam staat en naar zijn kinderen gaat.
Is er dan ook een vergoedingsberekening?
Gebeurd dit automatisch?
Zijn mijn kinderen erfgenaam van die vergoedingsberekening als ik eerst overlijd?
Als mijn man eerst komt te overlijden wat dan?
De eigendom in gemeenschap brengen wenst hij (en zijn kinderen) niet te doen.
Kan men de leenakte in gemeenschap brengen zonder de eigendom?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 03 okt 2012 10:14

goed de betalingsbewijzen bewaren van de inlossing van het krediet.
Ik denk niet dat de vergoedingsberekening voor de lening bij jouw overlijden automatisch gebeurt, ik denk dat de erfgenamen dat moeten aanvragen.
Ik vind het wel vreemd dat je man de eigendom niet in gemeenschap wil brengen: hoe je het draait of keert: de afbetaling van die persoonlijke eigendom gebeurt wél met gemeenschappelijke middelen voor het overgrote deel. Maw je man (en zijn erfgenamen) verrijkt zich persoonlijk met behulp van jouw kapitaal.
Misschien kan je bij de notaris de berekening van je ingebrachte gelden laten akteren zodat jouw persoonlijk aandeel in zijn eigendom wél officieel bekend zal zijn bij jouw of je mans overlijden?Dan moeten je erfgenamen zich niet in allerlei bochten wringen om te bewijzen dat je pgeld ingebracht hebt in de eigendom van je man.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”