Terugvorderen helft bijzondere kosten

denevda
Topic Starter

Terugvorderen helft bijzondere kosten

#1 , 10 okt 2012 17:47

Welke stap moet er gevoerd worden om de helft van de bijzondere kosten (opgelegd bij vonnis in 2011 van de jeugdrechtbank) terug te vorderen van mijn ex ?

Ik hoor telkens andere verhalen:
- geding inspannen bij het vredegerecht ?
- beslag laten leggen d.m.v. een gerechtsdeurwaarder ?

Ik bezorgde hem steeds 3-maandelijks een overzicht van de kosten en een kopie van de facturen; nooit ontving ik enige reactie of betaling hiervoor.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
defoo

#2 , 11 okt 2012 08:58

Het hangt af van het bedrag : kleine bedragen = vredegerecht.
(vordering kleiner dan 1860 euro).

denevda
Topic Starter

#3 , 11 okt 2012 09:10

En indien hoger, naar eerste aanleg ?

Ik begrijp eigenlijk het nut niet: ik heb een vonnis, maar hij weigert te betalen. Ik moet nu terug naar de rechtbank stappen om opnieuw een vonnis te krijgen waar hij zich dan toch weer niet aan gaat houden ? Zo blijven we natuurlijk bezig, of zie ik dit verkeerd ?

Reclame

leeuwke1969

#4 , 11 okt 2012 15:02

Veel hangt af hoe het vonnis is opgesteld, zijn er geen voorwaarden aan verbonden ? Zijn alle bijzondere kosten die je hebt gemaakt in overleg met de papa gebeurd of heb je alles zelf beslist en papa voor voldongen feiten gesteld door hem een faktuur onder zijn neus te duwen ? In mijn vonnis staat vermeld dat, voor ik de papa bijzondere kosten laat betalen, ik met hem moet overleggen en indien hij geen toestemming geeft dien ikzelf de kosten te betalen (logisch vind ik zelf). Ik dien ook het nodige te doen om deze kosten te verminderen, door bvb een studiebeurs aan te vragen, premies op te vragen via het ziekenfonds enz. dan worden deze bedragen afgetrokken van het te betalen bedrag en de rest in 2 gedeeld. Ik wil maar zeggen....

oumsalah

#5 , 13 okt 2012 11:44

ja, ik vind dat ook logisch, maar wat doe je als de papa geen teken van leven geeft? In geen tien jaar? Hoe overleg je dan? En hoe beslis je dan de schoolkeuze? De sportkeuze? De keuze van computer voor je kind? Er zou ergens een mogelijkheid moeten zijn om dat aan iemand anders te kunnen vragen... of zoals ik t altijd gedaan heb, mijn gezond verstand gebruikt, in de hoop dat hij voor zijn zoon ook een gelijkaardige keuze zou maken?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 13 okt 2012 11:51

aan oumsalah : indien andere partij niet meewerkt ongeacht de reden.... dan zal u terug naar de rechtbank moeten.
En niet eerst 10 jaar wachten.
Laatst gewijzigd door Franciscus op 13 okt 2012 18:34, 1 keer totaal gewijzigd.

oumsalah

#7 , 13 okt 2012 18:01

Gaat mij dat aangerekend worden die 10 jaar wachten?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#8 , 13 okt 2012 18:36

Uw vordering zal zo wie zo al beperkt worden in tijd...
Hebt u steeds tegenpartij in kennis gesteld en liefst met aangetekend schrijven?

Waren het wel kosten die konden teruggevorderd worden .... zijn er bewijzen dat u OP VOORHAND steeds (trachtte) te verwittigen enz enz

oumsalah

#9 , 14 okt 2012 07:57

Hoezo, op voorhand verwittigen? De vader verdwijnt van de aardbodem. Pas na tien jaar hoor ik waar hij ongeveer woont,enkel in welke gemeente. Hij heeft geen enkel teken van leven vertoont, geen enkele interesse in zijn zoon, niks. Is het aan mij om hem te activeren??? Hoe moet ik dit nu gaan bewijzen?? Laat hèm maar bewijzen dat hij er wel was op de momenten dat met twee beslissingen nemen wel wat gemakkelijker was geweest: schoolkeuze, therapiekeuze, etc. Zijn zoon zou kunnen overleden zijn zonder dat hij t zou geweten hebben. Nul komma nul interesse van zijn kant. Ik voel me al boos worden omwille van dat ik zou moeten bewijzen dat ik zou moeten geprobeerd hebben hem te verwittigen... Omgekeerde wereld!

Tope

#10 , 14 okt 2012 08:22

@ oumsalah

Verder gaan op het topic van iemand anders is wel onbeleefd.
Erg verwarrend ook, omdat er zo twee verschillende uitgangssituaties door elkaar gehaald worden.
Gelieve dit in het vervolg te vermijden aub.

denevda
Topic Starter

#11 , 14 okt 2012 10:37

Ik begrijp bovenstaande frustratie maar al te goed. Ook mij staat er in het vonnis 'met onderling overleg'. Ik heb de vader steeds voorafgaandelijk, via email, gevraagd om een akkoord. Ik kreeg nooit antwoord terug (dus m.a.w. is er in feite geen akkoord over de school; orthodontie, enz....).
Hiermee moet ik dan naar het vredegerecht stappen. En stel dan dat de vrederechter mij wel volgt, welke garantie heb ik dan dat er dan wel betaald wordt ?

duma

#12 , 15 okt 2012 10:52

Hoezo, op voorhand verwittigen? De vader verdwijnt van de aardbodem. Pas na tien jaar hoor ik waar hij ongeveer woont,enkel in welke gemeente. Hij heeft geen enkel teken van leven vertoont, geen enkele interesse in zijn zoon, niks. Is het aan mij om hem te activeren??? Hoe moet ik dit nu gaan bewijzen?? Laat hèm maar bewijzen dat hij er wel was op de momenten dat met twee beslissingen nemen wel wat gemakkelijker was geweest: schoolkeuze, therapiekeuze, etc. Zijn zoon zou kunnen overleden zijn zonder dat hij t zou geweten hebben. Nul komma nul interesse van zijn kant. Ik voel me al boos worden omwille van dat ik zou moeten bewijzen dat ik zou moeten geprobeerd hebben hem te verwittigen... Omgekeerde wereld!
Hoe moet u dit bewijzen?
- aangetekende schrijvens
- mails
- eventueel zelfs, in het slechtste geval: smsen

duma

#13 , 15 okt 2012 10:54

Ik begrijp bovenstaande frustratie maar al te goed. Ook mij staat er in het vonnis 'met onderling overleg'. Ik heb de vader steeds voorafgaandelijk, via email, gevraagd om een akkoord. Ik kreeg nooit antwoord terug (dus m.a.w. is er in feite geen akkoord over de school; orthodontie, enz....).
Hiermee moet ik dan naar het vredegerecht stappen. En stel dan dat de vrederechter mij wel volgt, welke garantie heb ik dan dat er dan wel betaald wordt ?
Mail is een mooi ding als er effectief gecommuniceerd wordt op die manier. Wat wil zeggen: in beide richtingen. U die een mail stuurt en geen reactie krijgt, is géén communciatie. Stuur in zo'n geval ALTIJD een Aangetekend Schrijven. Zelfs als hij dat niet zou afhalen, geldt het geen erin staat als zijnde 'ontvangen en gelezen'. Op die manier valt u nooit iets te verwijten en kan hij nooit beweren dat hij niet op de hoogte werd gehouden.

Blijven mailen als er geen antwoord komt, is gewoon écht niet slim. Mails zijn geen bewijzen. Uw ex kan zeer simpel beweren dat hij nooit iets gehoord heeft.

Stuur hem dus, voor u andere stappen onderneemt, een aangetekend schrijven, met daarin nogmaals de kopieën van facturen. Verwijs daarin naar uw mails (kan later belangrijk zijn!) en het feit dat u daarop geen reactie kreeg. Vraag hem zijn bijdrage binnen een redelijke termijn (3 weken? Voor datum x?) te betalen.

Als u geen betaling ontvangt en hij niet reageert. Verstuur dan nog een AS. Verwijs naar uw mails en uw vorig AS. Vraag hem de betaling uit te voeren tegen datum x (2 weken in de toekomst) en meldt hem dat u anders genoodzaakt zal zijn verdere stappen te ondernemen. Dat u dit liever niet doet, want dat dat sowieso een kostelijke zaak zal zijn en jullie onderlinge relatie niet ten goede gaat komen, maar dat u bij wederom geen reactie/betaling geen andere oplossing ziet.

denevda
Topic Starter

#14 , 15 okt 2012 11:29

Ik kan uiteraard wel communicatie (vraag + reacties) voorleggen van datzelfde emailadres, uiteraard niet over de bijzondere kosten. Dus komen aandraven met "dat emailadres bestaat niet" of "daar lees ik geen mails", wordt voor hem dan wel moeilijk (denk ik).

Toch bedankt voor de raad. Ik zal nu eens proberen via AS, en daarna nog eens met AS.

duma

#15 , 15 okt 2012 11:41

Dat is natuurlijk een argument dat in je voordeel zal spelen (dat er toch communicatie via dat adres verliep), maar om alle gaten te dichten: Aangetekend Schrijven! Je weet nooit welk argument hij gaat gebruiken. 'Mijn e-mailadres kan geen kopieën ontvangen', 'Omwille van de bijlage kwam dat allemaal bij mijn spam terecht'. Begrijp je?

Ik wens je veel succes en laat ons weten hoe het verder gaat!

Terug naar “Echtscheiding”