Ik begrijp bovenstaande frustratie maar al te goed. Ook mij staat er in het vonnis 'met onderling overleg'. Ik heb de vader steeds voorafgaandelijk, via email, gevraagd om een akkoord. Ik kreeg nooit antwoord terug (dus m.a.w. is er in feite geen akkoord over de school; orthodontie, enz....).
Hiermee moet ik dan naar het vredegerecht stappen. En stel dan dat de vrederechter mij wel volgt, welke garantie heb ik dan dat er dan wel betaald wordt ?
Mail is een mooi ding als er effectief gecommuniceerd wordt op die manier. Wat wil zeggen: in beide richtingen. U die een mail stuurt en geen reactie krijgt, is géén communciatie. Stuur in zo'n geval ALTIJD een Aangetekend Schrijven. Zelfs als hij dat niet zou afhalen, geldt het geen erin staat als zijnde 'ontvangen en gelezen'. Op die manier valt u nooit iets te verwijten en kan hij nooit beweren dat hij niet op de hoogte werd gehouden.
Blijven mailen als er geen antwoord komt, is gewoon écht niet slim. Mails zijn geen bewijzen. Uw ex kan zeer simpel beweren dat hij nooit iets gehoord heeft.
Stuur hem dus, voor u andere stappen onderneemt, een aangetekend schrijven, met daarin nogmaals de kopieën van facturen. Verwijs daarin naar uw mails (kan later belangrijk zijn!) en het feit dat u daarop geen reactie kreeg. Vraag hem zijn bijdrage binnen een redelijke termijn (3 weken? Voor datum x?) te betalen.
Als u geen betaling ontvangt en hij niet reageert. Verstuur dan nog een AS. Verwijs naar uw mails en uw vorig AS. Vraag hem de betaling uit te voeren tegen datum x (2 weken in de toekomst) en meldt hem dat u anders genoodzaakt zal zijn verdere stappen te ondernemen. Dat u dit liever niet doet, want dat dat sowieso een kostelijke zaak zal zijn en jullie onderlinge relatie niet ten goede gaat komen, maar dat u bij wederom geen reactie/betaling geen andere oplossing ziet.