echtscheiding en spaarrekening

roger1200
Topic Starter

echtscheiding en spaarrekening

#1 , 11 okt 2012 15:59

Ik ben sedert kort officieel gescheiden met inschrijving in de burgerlijke stand.
Binnen een maand moeten we naar de notaris voor de verdeling en vereffening.

Ex is vertrokken sedert 2 jaar.

Onmiddellijk na haar vertrek hebben we de gezamenlijke spaarrekening verdeeld bij de bank.
Nadien heb ik een eigen spaarrekening bij een andere bank alleen op mijn naam geopend.

Kan zij bij de verdeling/vereffening aanspraak maken op mijn ondertussen zuur verdiende centen die op mijn nieuwe spaarrekening staan?

Dank

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
moonlady

#2 , 11 okt 2012 16:53

sommige notarissen nemen de datum dat de echtscheidingsprocedure is ingezet bij de rechtbank als datum voor de vereffening-verdeling. ze vragen dan bij de bank het saldo van al uw rekeningen op van de dag dat de echtscheidingsprocedure is ingezet. u dient dan de helft van het saldo aan uw ex te geven en zij de helft van haar rekening aan u.

duma

#3 , 15 okt 2012 11:51

Hangt dat er niet heel sterk van af onder welk huwelijksstelsel zij getrouwd waren?

Zijn jullie samen naar de bank gegeaan om de verdeling te doen en de rekening te sluiten?
Heeft zij ook een nieuwe rekening geopend?

Reclame

roger1200
Topic Starter

#4 , 29 okt 2012 17:46

we zijn gehuwd onder het wettelijk stelsel.
We zijn samen naar de bank gegaan om de spaarrekening te splitsen. Elk de helft dat op een nieuwe rekening werd gestort elk op zijn naam zonder volmacht uiteraard.

Terug naar “Echtscheiding”