Wat als de wet niet meer van toepassing is?

Jorre
Topic Starter

Wat als de wet niet meer van toepassing is?

#1 , 17 okt 2012 12:35

Los van een andere thread stel ik nog even deze vraag:

louter hypothetisch en heel simplistisch gesteld:

-Een wet inzake kinderbijslag is van kracht.
-Een vonnis is uitgesproken tussen de ex-partners en verwijst naar die wet.
-De wet wordt enkele jaren later afgeschaft of is zodanig gewijzigd dat de bepalingen in het vonnis niet meer overeenkomen met de wet.

1. Wat met het vonnis als de wijzigingen aan de wet geen toepassingsmodaliteiten vermelden op het vlak van bestaande vonnissen?
Is dat bestaande oude vonnis dan nog van toepassing, zelfs al bestaat de betrokken wet niet langer of zelfs al is de wet niet langer van toepassing?

2. Moeten de betrokken partijen in het geval van deze nieuwe toestand weer een nieuw proces aangaan om een nieuw vonnis te bekomen op basis van een huidige of oorspronkelijke toestand?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 17 okt 2012 14:19

ik kan me er geen concrete situatie bij voorstellen, maar ik zou denken dat als een (kinderbijslag)vonnis geveld is op basis van een bestaande wet en die wet is niet meer in voege of gewijzigd, dat het vonnis gewoon mee-evolueert naar die nieuwe toestand?
Of is dat te eenvoudig geredeneerd?

roharro

#3 , 17 okt 2012 16:00

Zie mijn antwoord op de andere thread. Volgens mij maakt u het nodeloos ingewikkeld.

Bij de internationale instelling waarnaar u verwijst (Europese Commissie) is er niets gewijzigd wat betreft de samenloop tussen Belgische kindervergoeding en de kindertoelagen van die instelling. Enkel de controle is veranderd omdat sedert enige de Belgische overheid alle gegevens dienaangaande automatisch meedeelt aan die instelling. Daardoor is aan het licht gekomen dat een aantal mensen zowel het B kindergeld incasseerden alsook de kindertoelage van de Commissie.
Daarom zijn er nu een aantal procedures tot terugbetaling ingesteld.

Er is dus niets veranderd dienaangaande, enkel betere controle naar aanleiding van opmerkingen van de Europese Rekenkamer.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Jorre
Topic Starter

#4 , 17 okt 2012 16:27

@Roharro,
Mijn specifieke vraag is wat er gebeurt met een vonnis als de wet waarop die betrekking heeft, veranderd is of afgeschaft wordt.

roharro

#5 , 17 okt 2012 17:05

@Roharro,
Mijn specifieke vraag is wat er gebeurt met een vonnis als de wet waarop die betrekking heeft, veranderd is of afgeschaft wordt.
Op die manier gesteld is het een zeer algemene vraag waarop zonder kennis van details moeilijk te antwoorden valt.
Het enige algemene antwoord dat daarop kan worden gegeven is dat de geldigheid van het vonnis enkel afhangt van de geldigheid van de wet waarop het is gebaseerd op het ogenblik dat het vonnis werd uitgesproken.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Echtscheiding”