Bi-locatie probleem

Willebroek
Topic Starter

Bi-locatie probleem

#1 , 18 okt 2012 22:42

beste,

mijn ex verzette zich zowel tegen de erkenning als tegen omgangsrecht. Via twee rechtszaken heb k dat wel bekomen. Nu de gedwongen erkenning een feit is, wil ik co-ouderschap en bi-locatie met bijna week/week.
Vlak voor de zaak ingeleid werd bij de jeugdrechter verhuisde ze van haar vroegere woonplaats op 10km naar een nieuwe woonplaats 74 km ver. Niets bindt haar daar, ook haar werksituatie niet aangezien ze werkloos is.

Straks moet mij dochter naar de kleuterschool. Hopelijk beslist de jeugdrechter niet dat zij naar een school in het midden moet want dat is praktisch onmogelijk. Kan ik via de jeugdrechtbank eisen dat de schoolkeuze veel dichterbij is en de moeder de afstand moet overbruggen, aangezien zij zo ver weg woont?

Stilaan ten einde raad.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 okt 2012 22:57

En waar woont de minderjarige nu, waar is ze ingeschreven?

duma

#3 , 19 okt 2012 09:48

Willebroek,

U kan dat eisen, of de rechter daar op in zal gaan, is een andere zaak. Die zal vele dingen tov elkaar afwegen.

Wat in uw voordeel kan spelen, is dat uw ex zomaar, zonder overleg, verhuisd is. Zo ver weg dat ze de uitvoering van co-ouderschap in weze onmogelijk maakt of toch sterk bemoeilijkt. Sommige rechters straffen dit af. Sommige niet. Dit is in ieder geval een sterk argument.
Een tweede ding dat in uw voordeel kan spelen, is dat uw ex constant heeft tegengewerkt. Eerst door een erkenning te weigeren, daarna door omgangsrecht te weigeren, nu weer door te verhuizen. Opnieuw: Sommige rechters straffen dit af. Sommige niet.

(Beide argumenten heeft mijn man trouwens ook kunnen gebruiken in de zaak tegen zijn ex. Het eerste werd aangebracht door onze advocaat, waarop de mama zei dat haar woonplaats haar zaak was en de rechter zei dat de papa niet gestraft kon worden owv de verhuizing van mevrouw. Het tweede door de rechter zélf, die er abolsuut niet mee kon lachen dat de mama het kind van zijn vader weg wou houden en zelfs in de rechtszaal zélf nog tegen de rechter zei dat hij zijn kind niet zou zien)

Wat in uw nadeel kan spelen:
- de leeftijd van het kindje. Ookal zijn er al zaken waarbij bi-locatie op zeer jonge leeftijd wordt toegekend, de gangbare leeftijd is 3 jaar. Dit argument lost zichzelf mettertijd op.
- het feit dat u uw kindje niet zo goed kent. Dat neem ik aan, aangezien uw ex zich verzette tegen omgang en ik er dus van uitga dat er een tijd geen of heel weinig omgang geweest is. Zij kan dus aanhalen dat de band tussen jullie niet goed genoeg is om over te gaan tot bi-locatie. Dat argument lost zichzelf mettertijd ook op. Een hint om dit argument onmiddellijk te omzeilen: Vraag misschien een opbouwende regeling. Ik neem aan dat er nu een weekend regeling is? 2/14? Dan kan je opbouwen naar 4/14 en dan 7/14. Op die manier verloopt de overgang voor het kindje ook geleidelijk en laat u uw goede wil zien.

In verband met de school. Vroeger werd er door rechters nog al eens een school in het midden uitgesproken, maar dat is minder en minder het geval wegens het sociale aspect. Of dat nu al dan niet klopt, laat ik in het midden, maar feit is dus wel dat de kans reeël is dat het een school in een van de twee woonplaatsen gaat worden. In de welke? Geen idee. Zie bovenstaande argumenten pro-papa en pro-mama. Maar als ik zou moeten gokken, denk ik eerder aan de woonplaats van de mama. Zéker als er niet direct bi-locatie zal zijn. Just my two cents.

Reclame

Willebroek
Topic Starter

#4 , 19 okt 2012 10:07

Besten,

Bedankt. Inderdaad het kind is ingeschreven in de nieuwe woonplaats van de moeder.

En jawel: we hebben inderdaad een opbouwende regeling voorgesteld aan de jeugdrechter. Tot drie jaar een weekendregeling, vanaf dan een bilocatie. Om de band op te bouwen hebben we via de rechter in kort geding en via het CAW 50 bezoeken gehad waardoor er nu wel een band is met mijn dochtertje.

De moeder is idd verhuisd zonder enig overleg.

Het lijkt me ook een voordeel dat het kind nog nergens is ingeschreven qua school. Bovendien werkt de moeder niet. Zij kan zich dus moeiteloos verplaatsen naar een andere gemeente, zelfs al is dat ver weg, ik kan gezien mijn werk onmogelijk elke dag 74 of zelfs 37 km (de helft dus) omrijden om haar naar school te brengen toch?

alvast bedankt, ik maak dit aan mijn raadsman over.

duma

#5 , 19 okt 2012 10:25

Het feit dat de moeder niet werkt, hoeft niet noodzakelijk in uw voordeel te spelen. Zij kan namelijk elke moment terug gaan werken en zal dan met hetzelfde probleem zitten. Ik geef maar aan wat haar advocaat als tegenargument daarvoor zal gebruiken.

Aangezien u zelf een opbouwende regeling voorstelt, is het maximum dat er op 2.5 jaar (de leeftijd waarop het kind naar school zal gaan) kan zijn: een weekendregeling. Ik zeg het niet graag, maar de kans dat de school in de woonplaats van de mama zal zijn, is dan enorm groot. Het kind verblijft daar tijdens de week. Geen enkel rechter zal de mama verplichten om het kind naar een school te doen, bijna 80km weg, terwijl het kind tijdens de schooldagen altijd bij haar is. U heeft op die moment geen schoolvervoer te doen en het is dan ook logisch dat de school niet in uw buurt zal liggen. Als ik voortga op deze redenering, is de kans ook klein dat dit zal veranderen, toch zeker niet tijdens de kleuterschool: Het kind zal ingeschreven zijn in een school en een rechter moet al hele goede redenen hebben om dat te veranderen. Eens een kind in een school gaat, is het moeilijk om dat te veranderen. U kan wel later vragen om de lagere school of middelbare school bij u in uw buurt te hebben.

Let wel! Een schoolkeuze is iets dat behoort tot een GEZAMENLIJK overleg. De mama mag het kind dus NIET inschrijven in eender welke school zonder uw teostemming. Hetzelfde geldt uiteraard ook voor u. Enkel als jullie niet overeenkomen, maakt de rechter die beslissing. Ik acht de kans klein dat jullie er samen uit zullen komen?

Let ook! De kans is groot dat de rechter u (of uw advocaat) zal vragen hoe u van plan bent het vervoer, opvang en dergelijke op te lossen in een bi-locatie regeling (of dat de adovcaat van de tegenpartij allemaal obstakels zal verzinnen waarom bi-locatie niet mogelijk is: school en opvang zullen er daar 2 van zijn). Denk daar dus ook al over na in plaats van enkel maar argumenten te verzinnen waarom het andersom zou moeten zijn. De kans is met deze regeling groot dat de school niét in uw woonplaats zal liggen, dus denk hier al over na en verzin oplossingen voor de problemen die zich zullen stellen. Het zal u enkel maar helpen als het zover is.

Terug naar “Echtscheiding”