kan co-ouderschap bij vader die reist voor werk?

Yanica
Topic Starter

kan co-ouderschap bij vader die reist voor werk?

#1 , 29 okt 2012 13:24

Hallo,

Mijn man en ik gaan scheiden en mijn man wil absoluut co-ouderschap wil maar ik heb hier mijn bedenkingen bij. Belangrijk om te weten is dat wij in Spanje wonen waar co-ouderschap bij wet nog niet verplicht is. Alvorens te beslissen hier al dan niet op in te gaan, wil ik graag even jullie opinie want ik wil namelijk het beste voor mijn kindjes zonder aan persoonlijke conflicten tussen de ouders te denken maar wens toch ook aan mijn persoonlijk leven te denken.

Kort samengevat:
Wij hebben 2 kindjes van 2 en 7 jaar.
Wij hebben sinds jaren een hele slechte relatie met veel geroep en intolerantie van zijn kant want hij is licht ontvlambaar ook tov de kinderen.
Wij hebben daarenboven een hele slechte (bijna geen) communicatie waarbij zijn wensen/eisen steeds voorop staan.
Hij moet geregeld voor zijn werk naar het buitenland (sommige maanden kan dat 2 reizen zijn, andere maanden slechts 1 reis, en trips kunnen van 2 tot zo'n 10 dagen gaan)
Hij heeft sinds enkele maanden een nieuwe partner waar hij nu mee samenleeft en heeft hij sinds kort ook een eigen appartement gehuurd waar hij met de kinderen wil verblijven wanneer ze bij hem zullen zijn.
Ik heb sinds enkele maanden ontdekt dat hij van zijn reizen misbruik maakt (uitgevonden reizen, langere reizen dan nodig om die gewonnen tijd dan bij zijn partner te kunnen doorbrengen) en ik heb hier totaal geen controle op want hij plant al zijn reizen zelf maar kan wel bewijzen dat hij zijn "werk" gebruikt om de kinderen (voorlopig) alleen of langer aan mijn zorgen te laten.

Hij wil nu "flexibele" co-ouderschap, maw, de kinderen een week bij hem en een week bij mij, maar als hij reist dan verblijven ze wel bij mij en moet ik mijn leven daar maar aan aanpassen. En de kindjes natuurlijk ook. Ik wil persoonlijk niet langer afhankelijk blijven van zijn werkrooster met geplande werktrips en uitgevonden pleziertrips die ik niet langer kan controleren.
Als mama wil ik het beste voor mijn kindjes en absoluut niet hun vader ontnemen maar als vrouw ben ik het hier toch wel niet mee eens want we hebben een barslechte relatie zonder enige vorm van communicatie, respect en vertrouwen en aangezien we geen van beiden familie hebben waar we wonen, zal ik steeds dienen klaar te staan terwijl hij "reist" en dit is dan toch wel een enorme vrijheidsberoving voor mij indien ik hiermee akkoord ga. Als vrouw vind ik dat ik nadien toch ook het recht heb om terug een leven op te bouwen met regelmaat maar door zijn "trips" kan ik alleen iets persoonlijks plannen als ik hier een betalend oppasser vindt. Bovendien moeten mijn kindjes dan ook steeds over en het weer wanneer hij plots naar het buitenland moet.

Ik zit hier erg mee in de knoei. Co-ouderschap is misshien het beste voor de kindjes maar onder de omstandigheden weet ik niet of het de beste oplossing is. Wat denken jullie hierover? Hoe zouden jullie dit het beste aanpakken? Alle advies en tips zijn welkom.
Heeft nog iemand ervaring met dergelijke situatie? Hoe hebben jullie dit aangepakt? Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 29 okt 2012 14:03

ik vrees dat jullie scheiding en bijgevolg de verblijfsregeling voor de kinderen voor een Spaanse rechtbank geregels zal worden en je bijgevolg de spaanse wetgeving moet nakijken.
en vergeet niet co-ouderschap is niethetzelfde als verblijfsco-ouderschap.
voor de Belgische wetgeving heb je sowieso altijd co-ouderschap dwz: de gedeelde ouderlijke autorititeit;
en dat is waarschijnlijk voor de spaanse ook zo.

Yanica
Topic Starter

#3 , 29 okt 2012 14:27

InderdaaHallo Eylis, je hebt gelijk, gedeelde ouderlijke autoriteit is hetzelfde hier en bij wet verplicht bepaald net zoals in België.

Ik heb me misschien verkeerd uitgedrukt. Het gaat mij met name om de verblijfsregeling.

Reclame

eylis

#4 , 30 okt 2012 15:23

we kunnen hier alleen raad geven mbt de belgische wetgeving. Want misschien verschilt de spaanse wel op bepaalde punten.
Maar hier enkele tips: de mogelijkheid op verblijfsco-ouderschap wordt telkens onderzocht als één van de ouders er om vraagt.
De rechter bkijkt dan of het haalbaar is. zo ja, kan hij het dus niet weigeren.
Maar daar begint het dus:
als er verblijfsco-ouderschap gevraagd wordt, zal er ook een regeling vastgelegd worden; Dat wil zeggen: elke ouder een bepaalde periode.
Het zal niet kunnen dat de verblijfsregeling in functie van zijn werkrooster kan wijzigen de hele tijd. (uitzonderingen buiten beschouwing gelaten)
Wanneer hij "plots" naar het buitenland moet en dat is binnen de periode van zijn "verblijfstijd" dan moet hij daar oplossingen voor vinden. Dat je dan soms wil inspringen kan en moet moet mogelijk zijn, maar mag géén voorwaarde zijn.
jouw advocaat kan dit inzijn pleidooi meenmene: verblijfsco-ouderschap: OK als de vader dan ook bereid is binnen zijn omgangstijd naar oplossingen te zoeken voor de kinderopvang als hij op reis moet. Net zoals jij dat zelf ook moet doen als er binnen jouw verblijfstijd opvang moet geregeld worden.
Verblijfsco-ouderschap: ja dus: maar met een een vaste frekwentie die aan de ouders regelmaat biedt én ook strucuur en zekerheid aan de kinderen.
dus je moet je niet verzetten tegen verbijfsco-ouderschap: maar eisen dat er een goedgedefinieerde regeling wordt vastgelegd;
en dat lijkt de papa niet echt te willen...

al

Terug naar “Echtscheiding”