#6 , 31 okt 2012 16:39
het huis is inderdaad in prijs gestegen, maar niet in verhouding met de kosten die er zijn ingestoken, ik gok dat het huis 10 000 euro minder waard is dan de totale investeringskost (aankoopsom, verbouwingen, registratiekosten, notariskosten etc).
70% van de lening werd door mij betaald en 30% van de lening door mijn vriendin. Hetzelfde geldt voor de investeringen in de verbouwingen. Om de kosten van de verbouwingen te regelen heben we gewoon de som genomen van de betaalde facturen, en diegene die weggaat krijgt hier het correcte percentage van terugbetaald.
Wij dachten op dit elan verder te gaan en zo ook de terugbetalingen te regelen, waarbij het deel kapitaalaflossing duidelijk is (zelfde verdeling), maar over de interesten hebben we zo onze vragen.
Eigenlijk beschrijven jij en luc exact onze twijfel: geen interesten terugbetalen is niet eerlijk, maar al de interesten terugbetalen ook niet.
Per slot van rekening zijn interesten nu eenmaal wat de investering in een huis kost. Door het vroegtijdig stoppen van de investering, blijkt dat het een investering zonder winst is, wat op zich spijtig is, maar als je het zakelijk bekijkt gewoon een feit. Je hebt geïnvesteerd, dit heeft kosten gehad, maar heeft niets opgebracht. Als een aandeel op de markt niets opbrengt, moet je nog altijd geld aan de bank voor de transactiekosten, en dat geld ben je dan ook kwijt.
Langs de andere kant als er niets wordt terugbetaald van de investering, heeft de persoon die blijft een bepaald bedrag gratis geleend, wat ook niet de bedoeling kan zijn.
Een andere benadering is dat we al de kosten terugbrengen op 50/50, en dat zij die rekening met mij vereffent, en dan krijgt de persoon die weggaat 50% van de meerwaarde van het huis. Of zit hier een fout in mijn redenering?
Verder snap ik niet waar je ex het recht vandaan zou halen om 50% winst te vragen voor een investering waartoe hij maar 25% heeft bijgedragen...