wijziging kindergeld

gilodi
Topic Starter

wijziging kindergeld

#1 , 05 nov 2012 22:25

Gescheiden in 2009. 2 kinderen 11 en 13 in co-ouderschap. Bij scheiding ben ik emotioneel door de vader gechanteerd: hij verdiende minder dan ik en kon de kinderen niet opvangen (lees geven) wat ik hen met mijn restinkomen kan geven...
Gevolg: heb mij laten doen en kinderen bij ex laten domiciliëren, ze staan bij hem fiscaal ten laste en ik stortte kindergeld door naar zijn rekening omdat hij het financieel niet kon redden (zei hij).
In eot moest er geplaatst wat met kindergeld ging gebeuren: notaris noteerde dat kindergeld naar papa ging (en hij zei mij toen dat dat enkel tijdelijk was tot hij het makkelijker had) maar dat laatste is natuurlijk niet opgenomen. Ex beloofde ook om mij helft gratis water, electriciteit en gas door te storten aangezien de kinderen bij hem te lasten waren. De verhoging van het kadastraal inkomen moest ik maar voor lief nemen.
Ondertussen is ex in de zomer van 2011 met zijn vriendin gaan samenwonen en heb ik hem een dik half jaar later gevraagd om een gemeenschappelijke rekening te openen waar kindergeld op gestort kan worden en de rekeningen voor de kinderen konden betaald worden.
Na de scheiding maakte ex telkens een afrekening zodat we ieder de helft van de kosten betaalden. Na verloop van tijd is hij daar mee gestopt (heb er nog een aantal keren naar gevraagd, maar niks ontvangen) en ik heb zo gelaten aangezien hij toch het kindergeld integraal kreeg. Ik betaalde enkel nog mee voor de grote kosten zoals boeken van het eerste middelbaar en skireizen op school.
Ik kreeg geen antwoord op mijn vraag in maart en heb deze in de zomer nog eens gesteld zonder antwoord. Ik heb in september dan mail gestuurd en antwoord geëist en gezegd dat ik anders verder zou gaan.
Hij zegt dat hij nu akkoord is voor een gemeenschappelijke rekening zoals hij reeds voorgesteld had (en ik weigerde) waar we beiden evenveel op zouden storten ?????????!!!!!!!!!!
Ik heb hem duidelijk gemaakt dat ik het over het kindergeld heb en dat we enkel beiden zouden moeten bijstorten wanneer dit onvoldoende zou zijn voor de school en doktersrekeningen. Ik denk dat hij ondertussen ca 300 euro krijgt, dus daarmee kom je toch al ergens.
Ik heb het gevoel dat hij hier niet gaat toegeven en vraag mij nu af welke stappen ik het best onderneem zodat het kindergeld effectief wordt gebruikt voor de kosten van de kinderen en de overschot dan gespaard wordt voor de duurdere maanden en jaren.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
defoo

#2 , 06 nov 2012 13:37

Ik denk dat u best een advocaat neemt en de zaak voor de rechtbank laat pleiten.
Niet te lang wachten : hoe langer u wacht hoe meer geld u kwijt speelt. Uw ex weet dat maar al te goed en zal de dingen op de lange baan proberen schuiven.
De EOT zal enigszins in uw nadeel spelen omdat rechtbanken niet graag iets veranderen aan een situatie die jullie in onderling overleg hebben afgesproken. De rechtbank gaat er immers vanuit dat jullie SAMEN deze EOT hebben beslist (<-> tegenover een vonnis : dat wordt je opgelegd).
U hebt echter niets te verliezen alleen te winnen als het gaat om de kinderbijslag.
Hebt u ook fiscaal co-Ouderschap ? Vraag ook dat dan best aan....

lucgescheiden

#3 , 09 nov 2012 17:34

"De EOT zal enigszins in uw nadeel spelen omdat rechtbanken niet graag iets veranderen aan een situatie die jullie in onderling overleg hebben afgesproken. De rechtbank gaat er immers vanuit dat jullie SAMEN deze EOT hebben beslist (<-> tegenover een vonnis : dat wordt je opgelegd)."

Dergelijke beweringen zijn uiteraard van de pot gerukt, wanneer poster verhaalt dat:

"notaris noteerde dat kindergeld naar papa ging (en hij zei mij toen dat dat enkel tijdelijk was tot hij het makkelijker had) maar dat laatste is natuurlijk niet opgenomen."

Notarissen die zich de titel van scheidingsbemiddelaar toeëigenen, zijn meer dan anderen verplicht om OBJECTIEF te adviseren en bij te staan. En nadien dit evenzo te registreren.
M.a.w. zij worden vanuit hun deonthologiie gedwongen om kwalitatief beter werk af te leveren dan rechters,
de tijden dat een notaris voor god-de-vader mag spelen op zijn parochie zijn niet meer van deze tijd.
Zij dienen zich evenzeer te houden aan de wetten, alsook aan het gelijkheidsprincipe,
hebben bovendien ook het recht om daar goed betaalde tijd voor uit te trekken.
Aldus is het niet meer dan verantwoord dat rechters zich mogen uitspreken over dit kwalitatief hoogstaand werk.
Immers; wie zou dit anders beoordelen?

Daarbij dient u het zich vragen te stellen bij het bestaansrecht van een EOT.
Mijn inziens bestaat dit net uit het feit dat; de notaris meer mogelijkheden heeft om een kwalitatief beter eind-resultaat af te leveren,
en dit tegen een kostprijs die beduidend lager zou moeten liggen dan bij rechtsgang.

Wanneer nu blijkt dat poster, ondanks dit 'notariswerk', toch wordt gedoemd om zelf naar de rechtbank te trekken,
dan MOETEN de verdiensten van deze notaris in vraag worden gesteld.
Handige documenten voor Personenrecht

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”