Echtgenoot wil niet scheiden

LOCO430
Topic Starter

Echtgenoot wil niet scheiden

#1 , 11 nov 2012 15:26

Een vriendin van mij haar man wil niet scheiden ondanks dat ze al 18 maanden gescheiden leven. Wat kan zij doen zonder dat er een advocaat onder de arm moet worden genomen? Vriendelijke groet en alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 nov 2012 16:55

De echtscheiding moet altijd uitgesproken worden door de rechtbank.

Als je auto stuk is en je niets van auto's kent ga je naar de garage. Als je iets van auto's kent kan je het misschien zelf maken. Hetzelfde is het geval als je iets voor de rechtbank moet brengen. Als je er niets van kent neem je een advocaat. Als je er iets van kent kan je het zelf doen, eventueel met een beetje hulp die je hier kan krijgen.

eylis

#3 , 11 nov 2012 17:13

en als ze (binnekort) 2 jaar gescheiden leven mét andere officiele domicilie én de vriendin start de aanvraag voor de scheiding zal de rechter zelfs zonder dat men voor de rechtbank moet verschijnen de scheiding toekennen. (zgnde automtatische scheiding)
Het is zelfs zo als de vriendin kan aantonen dat haar echtgenoot al van een bepaalde datum ergens anders woont/huurt en verblijft (zonder dat hij zijn domcilie heeft gewijzigd) dit ook kan gelden als feitelijke scheiding.

Reclame

scorpioen

#4 , 11 nov 2012 18:04

één jaar feitelijk gescheiden leven volstaat.

Als ze geen advocaat neemt, moet ze wel zelf gaan.

roderidder
Contacteer: Website

#5 , 11 nov 2012 18:46

Zijn er minderjarige kinderen?

een fictief voorbeeld
De advocaten werkte tot het jaar 2018 niet echt met vb. vertrouwenspartners die met de kinderen een vertrouwensrelatie aangingen. Het kan nuttig/nodig zijn dat de advocaat van vandaag (anno 2020) info aangeleverd dient te krijgen van de kinderen zelf of van de vertrouwensrelatie. Nuttige info kan zijn: "ik wil niet het slachtoffer worden omdat mijn ouders scheiden" Met andere woorden dan zal die advocaat vanzelfsprekend met dat soort informatie rekening moeten gaan houden wil hij/zij zijn licentie niet op spel zetten en verplicht worden die info met 1 of beide ouders te delen.

RR

LOCO430
Topic Starter

#6 , 12 nov 2012 10:44

Er zijn geen minderjarige kinderen. Als ik het beetje begrijp is het zo dat na 1 jaar feitelijk gescheiden te zijn men de scheidingsaanvraag eenzijdig kan doen. En men hoeft hiervoor geen advocaat te nemen? Welke zijn hier de mogelijke kosten of is het zoals bij een EOT. Thx

eylis

#7 , 12 nov 2012 10:56

ik vermoed dat je de kosten hebt voor gewettigde geboorteaktes, bewijs van woonst, gezinssamenstelling, bewijs van domicilie ed. dan het rolrecht (is zo'n 80 euro)/
zijn er bezittingen te verdelen?

LOCO430
Topic Starter

#8 , 12 nov 2012 13:59

Er is een woning die eigen is aan het koppel. Gehuwd zonder huwelijkscontract. Thx

Franciscus

#9 , 12 nov 2012 19:02

http://www.notaris.be/admin/files/asset ... eiding.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bsv-advocaten.be/pdf/echtsch ... geving.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

http://justitie.belgium.be/nl/themas_en ... scheiding/" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Echtscheiding”