Berekening alimentatie

mondeo17
Topic Starter

Berekening alimentatie

#1 , 12 nov 2012 15:29

Beste, even de situatie schetsen. Mijn ex heeft het huis verlaten. Wij woonden wettelijk samen en hebben twee kinderen. Ondertussen is mijn ex ook ontslagen op haar werk. Ze woont dus alleen en krijgt dus dopgeld als gezinshoofd. Onze twee kinderen zijn 50% bij haar en 50% bij mij. Mijn ex ontvangt ook het kindergeld ong. 300euro. Nu eist ze ook nog 150 euro per kind alimentatie. Dat zou de rekening voor mij op 300 euro per maand brengen. Eigenlijk heeft zij dan een bijkomend inkomen van 600 euro terwijl de kinderen toch 50% bij mij zijn. Als de kinderen bij mij zijn moet ik zelf instaan voor kledij en schoeisel. Kan dit?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucgescheiden

#2 , 12 nov 2012 16:10

Zoals u mag ervaren kan alles!

Het is aan u om haar op haar plichten te wijzen als co-ouder.
- u kan er alvast op wijzen dat de mama best in staat is om zelf te werken voor de helft van de alimentatie, vermits
zij dat in het verleden blijkbaar wel deed, en de RVA dat ook van haar zal eisen.
- gezien u de helft van de tijd de kosten draagt voor de kinderen, kan u als co-ouder, EN in het kader van een gelijke berechtiging moeilijk
nog eens 300 euro alimentatie gevorderd worden om een gezinsverlating door mama te finacieren,
-noch de helft van het kindergeld ontzegd worden, vermits u evenzeer recht hebt als de mama om daarvan de helft te spenderen aan jullie kinderen.

Een gouden raad: verdedig deze 50% regeling ten allertijde !

Tracht een minnelijke schikking te bekomen met de mama, eventueel doe je een voorstel tot betaling van alimentatie voor een beperkte periode, zodat mama het co-ouderschap kan klaren gedurende een strikt afgebakende periode, de tijd die zij nodig heeft om terug aan de slag te kunnen. Niet alleen in het belang van de kinderen, doch ook in uw eigen belang zal dit zeer snel vruchten afwerpen...
Handige documenten voor Personenrecht

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 nov 2012 23:02

En hoeveel verdient mondeo17? En de moeder?

Reclame

lucgescheiden

#4 , 13 nov 2012 11:09

hoeveel poster verdient? wellicht een pak meer dan wat hij krijgt!
deze vader mag buiten zijn traditionele rol als kostverdiener voor het gezin, nog eens de helft van de taken van moeder op zich nemen.
van wat hij krijgt mag hij vervolgens nog eens 300 euro beloning aan mama betalen omdat zij besloot het gezin te verlaten.
de helft van wat de gemeenschap ter hulp schiet voor de opvoeding van zijn kinderen wordt hem daar bovenop nog eens afhandig gemaakt.

waar zit de gelijke berechtiging?

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 nov 2012 12:38

De ouders moeten bijdragen in de kosten van opvoeding en onderhoud van de kinderen in verhouding tot hun inkomen.

Het kan dus perfect dat bij een 50/50 verblijfsregeling de ene ouder aan de andere onderhoudsgeld voor de kinderen moet betalen.

Vandaar mijn vraag ....

lucgescheiden

#6 , 13 nov 2012 12:59

Klopt als een bus, echter de wet voorziet tevens dat de rechtbank rekening mag houden met wat de ouders in normale
omstandigheden kunnen verdienen.

Wanneer de ene ouder steeds heeft gewerkt, doch er nu een vonnis wordt geveld op een huidige toestand van werkloosheid,
dan wordt de vader andermaal 'veroordeeld' tot; de kosten van advocaat en rechtbank om dit vonnis te laten corrigeren, dit alles
met het risico om daar bot bij te vangen, gezien er weinig of geen kans bestaat dat de rechtbank dit zal voorzien hebben in haar vonnis.

Vandaar ...

Scorpio

#7 , 13 nov 2012 16:20

Ik denk wel dat de vader kan afdwingen dat de kledij wordt meegegeven. Ik veronderstel dat ze beiden de onkosten van de kledij moeten delen. Verder is 150€ alimentatie veel voor de ene en weining voor de andere. Hangt af vanhet inkomen hé! En waarom heeft de ex de woonst verlaten. Moeilijk te oordelen wie gelijk heeft, wie niet... Feit is dat die kinderen moeten opgevoed worden. En moeten die danin "armoede" leven bij de ene ouder en het goed hebben bij de andere? Als je een echte serieuze berekening wil doen, dan is dit volgens de methode Renard: http://calc.oletr.net/renard.htm" onclick="window.open(this.href);return false; . Ik zelf krijg nu 1/3 van dit bedrag volgens methode Renard, mijn ex verdient 10 x zoveel als ikzelf... Hij komt er dus heel goed vanaf! Verder vertrekken mijn kinderen elke vakantie met een valies vol kleren, en ik krijg die kado allemaal vuil terug...

Terug naar “Echtscheiding”