#1 , 28 nov 2012 10:39
Ik ben 12 jaar getrouwd met gemeenschap van goederen. We hebben 2 zoontjes van 5 en 8. De laatste 14 jaar hebben we samen in Japan gewoond.
De laatste jaren was mijn man meer bezig met zijn werk dan met ons. Ik voelde me echt eenzaam. Deze zomer was ik op vakantie in Belgie en ik heb besloten om niet meer terug te keren naar Japan en van mijn man weg te gaan. Een heel moeilijke beslissing...
Mijn man had dit blijkbaar niet verwacht, alhoewel ik al maanden signalen had gegeven dat ik me niet meer gelukkig voelde daar. Hij is naar Belgie gekomen en we zijn samen naar een bemiddelaar gestapt.
Ik zit nu zonder werk en zonder recht op werkloosheidsuitkering of OCMW-steun. Mijn man zit in dezelfde situatie, maar heeft wel zijn (rijke) ouders om op terug te vallen. Officieel verdient hij niets, alhoewel hij makkelijk een goed betaalde job zou moeten kunnen vinden met zijn diploma en ervaring.
Ik heb nooit gewerkt, altijd huisvrouw geweest en het is niet makkelijk om een job te vinden, waarbij ik ook voor de kinderen kan zorgen.
Bij de verdeling van de gelden bij de bemiddelaar komt mijn man nu met allerlei argumenten om meer dan de helft te krijgen: omdat hij voor de autos en de meubels heeft betaald voor het huwelijk (die autos zijn al lang weg), compensatie voor loonverlies, aandelen die hij zou verloren hebben, zodat er voor mij bijna niks meer over is. Hij zegt dat hij heeft 'moeten' verhuizen, terwijl dit zijn keuze was, omdat hij een week/week regeling wou.
Ook vindt hij dat hij geen alimentatie moet betalen omdat hij ook geen job heeft en omdat de kinderen toch evenveel bij hem zitten (of bij zijn ouders). Maar ik kan niet overleven zonder enig inkomen.... Het OCMW zegt dat ik eerst al mijn spaarcenten moet opgebruiken. vooraleer ik steun kan krijgen. Kan hij verplicht worden om te betalen voor mij, zelfs al heeft hij geen inkomen ?
Van de bemiddelaar krijg ik weinig steun. Ik ben aan het denken om een advokaat te nemen, maar ik kan dat nu niet betalen...
Help, wat moet ik doen ?