Alcoholisme en de uiteindelijke gevolgen

Marcske13
Topic Starter

Alcoholisme en de uiteindelijke gevolgen

#1 , 30 nov 2012 22:44

Mijn vrouw is ondertussen al 7 jaar aan alcohol verslaafd , en na een viertal opnames , dito mislukkingen in de afloop , ben ik de hele situatie meer dan moe . Hetgeen ik hier allemaal heb meegemaakt en gezien , durf ik niet vertellen omdat het bijna niet te geloven is . Ik ben mentaal een wrak geworden , mijn directe omgeving ( kinderen , familie ) vraagt zich al jaren af hoelang ik dit zo kan volhouden . Niet langer meer dus .......
Even de verdere situatie schetsen ; kinderen zijn het huis uit , 30 jaar getrouwd , zij heeft enkele jaren in het begin van ons huwelijk gewerkt dan huisvrouw , een vijftal jaren geleden heeft ze een klein jaar halftijds gewerkt tot ze wegens dronkenschap is ontslagen . Nu is ze terug kunnen starten op halftijdse basis , ondertussen 4 maand ( */- 800 € netto ) . We hebben een huis , dat volgend jaar afbetaald is ( waarde ???)
Nu mijn vraag , of beter vragen :
ik ben dus van plan de stap te zetten naar een echtscheiding , maar waar kan ik me aan verwachten ? Ik weet niet of het wettelijk kan , maar ik ben niet van plan om voor haar drankzucht te blijven opdraaien , lees betalen ? Dus , kan ik een alimentatie vermijden , zo niet , zo klein mogelijk houden ( ik werk voltijds +/- 1700 netto )
Dat ze de helft van de onroerende goederen ontvangt en de helft van de spaargelden en andere bezittingen .
Het is ook zo dat ik een tiental jaren geleden een deel van de erfenis heb gekregen bij het overlijden van m'n vader , ik heb gehoord dat ik dit kan opeisen en dit niet moet mee verdeeld worden , is dit zo ?
Eventuele doorverwijzingen naar instanties of zo zijn ook welkom .

Dank bij voorbaat

Marcske

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mariette

#2 , 01 dec 2012 11:21

Na dertig jaar huwelijk waarbij ze amper een eigen inkomen heeft gehad, denk ik niet dat U kunt vermijden dat er alimentatie moet worden betaald.

lucgescheiden

#3 , 02 dec 2012 21:17

U bent door huwelijk tevens gebonden aan de hulpverplichting tussen echtgenoten,
u kan de vrederechter verzoeken te willen bemiddelen.
Handige documenten voor Personenrecht

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”