schoolkosten

sjhalerni
Topic Starter

schoolkosten

#1 , 16 apr 2007 15:24

ik ben 12 jaar geleden gescheiden en er is toen een eot opgemaakt dat ik 100 euro onderhoudsgeld voor mijn zoon moet betalen en dat is alles.
nu eist mijn ex dat ik schoolkosten mee betaal en dat van 3 jaar geleden tot nu achterstallige schoolkosten.
maar daar staat niks van in de eot alleen maar dat ik 100 euro moet betalen met index aanpassingen.
nu heeft ze me voor de vrederechter gedaagd om toch die schoolkosten te moeten betalen
ik heb nog 2 andere kinderen met mijn andere vrouw waar ik ondertussen 10 jaar bij ben zij werkt half tijds
kan mijn exvrouw dat zomaar eisen en gaat zij dat krijgen
er is toen een eot opgemaakt kan zij dat dan zomaar veranderen bij de vrederechter enz
alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jorre

#2 , 17 apr 2007 16:52

De EOT is een bindend contract.

Wie slimmer is, kaart dit gewoon aan met de ex door er over te praten, maar procederen als in dit geval zal weinig zoden aan de dijk brengen.

Men mag altijd afwijken van een bestaande EOT zolang beide ouders akkoord gaan. Ik denk wel dat men dan best bepaalde nieuwe overeenkomsten laat homologeren die echter geen afbreuk doen aan de bestaande EOT.

j.demoor

#3 , 18 apr 2007 12:54

Wat niet in de overeenkomst EOT staat bent u totnogtoe niet verschuldigd.

?Art.1288.Zij zijn ertoe gehouden hun overeenkomst omtrent de volgende punten bij geschrift vast te leggen:3? de bijdrage van elk van beide echtgenoten in het levensonderhoud,de opvoeding en de passende opleiding van voornoemde kinderen......Wanneer nieuwe omstandigheden buiten de wil van de partijen hun toestand of die van de kinderen INGRIJPEND wijzigen, kunnen de beschikkingen bedoeld in het 2? en 3? van het voorgaande lid na de echtscheiding worden herzien door de bevoegde rechter.?(Gerechtelijk Wetboek).

?Door de materi?le onmogelijkheid om een noodzakelijk exhaustieve inventaris op te stellen van alle soorten ?buitengewone uitgaven? waarvan sprake in de voorafgaande overeenkomst bij echtscheiding door onderlinge toestemming,is het raadzaam dergelijke formuleringen te vermijden en te voorzien in een hogere vaste maandelijkse bijdrage,waarin met buitengewone uitgaven rekening wordt gehouden?[Vred.Westerlo 8 februari 2001(P.A. t. E.J.V.E.),R.W. 2002-03/ 6,230.]

Minstens dienen zulke ?buitengewone uitgaven? dan LIMITATIEF opgesomd.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”