Beste,
Mijn expartner en ik zijn al vele jaren uit elkaar. De regeling voor onze dochter staat in het vonnis. Hij heeft om de 14dagen een weekend de dochter en de helft van de vakanties is dochter ook bij hem.
Ik ben ondertussen getrouwd (5j) en ons gezin is uitgebreid. Een dochter van 20md, dochter van 8md. En natuurlijk ook mijn dochter (12j). Mijn ex partner woont op 120km bij ons vandaan. Dus wanneer mijn dochter op zondag avond weer gehaald moet worden doet mijn man dit, zodat ik de 2kleintjes kan wassen, flesjes geven,... En mijn ex partner heeft hier nooit geen probleem over gemaakt.
Nu heb ik onlangs een advocaat gecontacteerd om een verhoging alimentatie te vragen en omdat er in mijn vonnis niets staat van bijzondere kosten wil ik dit laten aanpassen. Ik ga niet werken, dus ontvang ik een werkloosheidsuitkering die zo'n 700€ is. Mijn echtgenoot werkt veel dus door zijn werken is het leefbaar. Maar uiteindelijk draagt mijn man financieel mee op voor dochter die eigenlijk niet van hem is. Mijn man ziet haar net zo graag als zijn eigen dochters, dus ze komt zeker niets te kort.
Ik ontvang maandelijks 100€ alimentatie en verder ook nog het kindergeld van haar. Heb voor de school al 277€ moeten betalen, waarin hij niets wil
betalen. Maar hij verwacht wel dat dochter maandelijks nieuwe kleren heeft, want hij betaald daarvoor (volgens hem).
De advocaat heeft begin december mijn ex een aangetekend schrijven verstuurd waarin mijn advocaat laat weten dat ik een leeftijdstoeslag van 50€ op 12j en ook op 18j. En tussenkomst in bijzondere kosten en schoolkosten. En we vermoeden dat dit schrijven (hebben eerst zelf willen praten) niet in goede aarde is gevallen bij hem. De reden daarvoor is:
De klasgenootjes van dochter zouden met de klas willen gaan schaatsen op 22/12 van 19 to 22u. En natuurlijk ziet ze dit zitten en vraagt ze mij of ze kan gaan. Voor mij is dit geen probleem, maar het is begin van kerstvakantie en ze is de 1e periode bij mijn ex. Hij komt haar dus op vrij 21/12 halen.
Dochter belt naar haar papa om het te vragen, maar ze krijgt direct te horen dat hij dan 2 dagen verliest. Om de zat haar te brengen en wachten tot 22u doet hij niet. En of ik die dagen compenseer. Hij wil niet dat ze gaat, maar ze zouden er het komend weekend (08/12)over praten.De teleurstelling was duidelijk merkbaar, maar ik probeerde haar verdriet te beperken door te zeggen dat ze moet afwachten tot het weekend, en dat haar papa wel zijn redenen heeft om dit te weigeren. Die avond stuurt ze nog een sms met een vraagje of ze echt niet mee mag met haar vrienden. Zijn antwoord is hard aangekomen met dochter: "Als je wil gaan dan vraag je maar aan uw mama dat die een papier opmaakt dat je niet meer wil komen. En dan moet je mij nooit nog iets vragen." Al die jaren gaat ze zonder probleem naar haar papa, want wij weten dat ze die graag ziet!! Ik heb zelfs nooit mijn ex zwart gemaakt bij mijn dochter. Nu heeft ze enkel gevraagd voor die zaterdag!! Ze heeft een zaterdag avond gevraagd en er is nooit iets gezegd dat ze niet meer wil gaan.
Wij vermoeden dat hij zo tegen haar doet, omdat hij weet dat ik alles doe voor het geluk van mijn kinderen. Ex hoopt dat ik zo'n papier opmaak, dan hoeft hij niets meer te betalen. Dus nog steeds geen uitstap op 22/12.
Wanneer ik haar tijdens het weekend een sms stuur met de vraag af alles al uitgepraat is dan laat ze mijn weten dat er nog steeds niets besproken is. Ik heb toen via sms aan mijn ex gevraagd of hij dochter een duidelijk antwoord kon geven ivm 22/12, want de examens zouden de dag erna starten en ik wilde niet dat het gedoe in haar hoofd bleef spoken. Hij heeft hier geen antwoord op gegeven.
Wat wil nu ook gebeuren... dat weekend gaat mijn man haar ophalen (de rit heen en terug neemt zo'n 3u inbeslag). En hij krijgt bij aankomst direct te horen dat de volgende keer ikzelf de dochter moet ophalen. Indien mijn man er zou staan dan krijgt hij mijn dochter niet mee!! En terwijl mijn man met mijn dochter op terug weg is krijg ik een sms van mijn ex:"dit was de laatste maal dat XXX dochter komen ophalen is. De volgende maal ben jij het of er gaat niet mee. Ik heb geen zin in uw spellekes"
Ik heb gewacht tot ze thuis waren om te vragen wat er daar allemaal gebeurt is, zou mijn man iets gevraagd hebben over 22/12 ofzo?? Maar mij man heeft niets gezegd, totaal niets!
Ik heb mijn ex sms weer verzonden. Namelijk dat ik geen spelletjes speel maar dat ik een duidelijk antwoord wil op de vraag van dochter. En indien dit toch een ja zou zijn wanneer hij haar dan komt ophalen. Dan konden wij ons ook regelen voor dat weekend. Want was het dan zo moelijk om duidelijk te zijn tegen dochter over haar vraag. En niet opeens aan te halen dat ze niet meer wil gaan, waar nooit sprake van geweest is.
Ik doe mijn best naar dochter toe om gedrag van haar papa te relativern en zeg haar dat we eventueel iets voor haar vrienden regelen de week laten. Enkele dagen later krijgt dochter sms van haar papa dat ze toch mag gaan en hij vraagt wanneer ze dan wil dat hij haar komt halen. Daarop vraagt ze hem opgehaald te worden de ochtend van 24/12. Dan zou ze die zondag mee gaan kerstshoppen met ons. (Puber van 12j, weet wel wat ze wil) Maar dan laat hij weten:"waarom niet woensdag, donderdag of nog later. Of gewoon niet" Niet ik of dochter begrijpen hem, hij vraagt wanneer ze wil gehaald worden en dan zo doen!! Dag later laat hij haar weten dat ze opgehaald zal worden op 22/12 om 22u. Dochter smst OK. Verder hebben we niets meer gehoord van mijn ex.
Ondertussen is dochter bij haar papa, maar ze mag niet chatten, bellen of sms'en met ons of met mijn ouders. Dit laat ze mij dan wel weten via sms want hij slaapt nog (het was toen 2u in de namiddag). Ondertussen sms't en chat dochter wel met ons, daar hij nooit uit zijn bed is voor 2u in de namiddag. Zelf zit ze dan alleen en moet ze haar plan maar trekken. Ze vind het jammer dat er geen kerstboom staat en geen kado'tje krijgt omdat ze soms kort van taal is, verder valt het wel mee... (Ook bij mij komt ze soms kort uit de hoek, maar welke 12jarige doet dit niet?)
Hij haar in die paar dagen al gezegd dat ik dat papier moet opmaken, dan kan ze altijd met haar vrienden afspreken?
Ik ben razend!!! Hij heeft dochter om de 14d een weekend en helft van de vakanties. Hij heeft verder geen kinderen dus tijd voor haar alleen. En dan doet hij zo.... Wanneer er vroeger een feest aan mijn kant was en dan aan ex vroeg of dochter mee kon gaan, werd dit steeds gecompenseerd. Als er in zijn familie iets was dan ging hij nooit (ruzie's enzo) Maar wanneer dochter bij mij was en ze werd gevraagd aan zijn kant heb ik daar nooit moeilijk om gedaan. Waarom?? Het is haar familie tenslotte.
Zelf vraagt hij al zo'n 5j al in januari of dochter tijdens de zomervakantie enkele dagen vroeger naar hem kan gaan. Dan scheelt dat op de prijs voor het hotel waar ze dan op verlof gaan. Ik geef steeds een ja onder voorbehoud. Je weet nooit wat er kan gebeuren op die 6maand. En al die tijd gaat dochter 2 dagen vroeger naar hem. Ik kan haar dan in augustus thuis halen op de 29ste ipv de 31ste. Zo heb ik nog tijd om te gaan winkelen voor school volgens hem.
Kan ik hier iets aan doen??? Uiteindelijk doet hij zo omdat ik iets meer geld vraag voor de opvoeding van ook zijn kind. En dan denk ik dat mijn vraag aan hem nog meevalt als je soms andere hoort!!
Zelf zegt mijn dochter dat ze nog naar haar papa wil gaan, maar ze weet niet of hij nog wil dat ze gaat!! En ja, het is haar papa en dat zal bij blijven. Beseft hij dan niet dan dochter daar onder leidt? Ze heeft dit in vertrouwen aan haar nichtje laten weten die vond dat ik het moest weten. Ik wist al dat dat allemaal in haar hoofdje draaide. Mijn ex die heeft dat niet door. Die denkt uiteindelijk alleen maar aan zichelf.
Wat kan ik hieraan doen? Als ik geen stappen onderneem ben ik bang dat mijn dochter niet meer wil gaan naar hem (kan haar geen ongelijk geven). Uiteindelijk is dit niet de bedoeling, ik wil dat ze ook gelukkig kan zijn bij hem. Maar hij moet beseffen dat hij zijn enige dochter enorm kwetst. En dat is in zijn nadeel.
Iemand raad? En mag hij ook eisen dat ik zelf dochter ga terug halen? Hij weet dat we nog 2 kleintjes hebben en ze hun routine hebben.