De notaris werkt niet echt mee

lovly_1
Topic Starter

De notaris werkt niet echt mee

#1 , 07 jan 2013 00:33

Hallo,

in een vonnis dringende maatregelen word door de rechter gesteld dat elk van de partijen een lijst moet opstellen van de gehele inboedel, rekeningen etc.
Aangezien mijn vrouw mij de toegang tot de woning ontzegt kan ik die lijst niet maken.
Binnen 2 weken van het voorlopige vonnis moest die lijst er zijn. Ik heb mijn deel wat ik kon doen, de rekeningen overgemaakt aan tegenpartij.
Tegenpartij heeft echter na, 6 weken, helemaal niets overgemaakt. geen lijst, geen rekeninginfo.

Dus tegenpartij aangetekend aansprakelijk gesteld en de betreffende notaris ingelicht. Indien een der partijen geen uitvoering kan geven aan het gestelde dient de notaris deze lijst op te maken (kosten rond de 1000 euro en te betalen voor de in gebreke zijnde partij)
Deze notaris weigert echter uitvoering te geven aan het door de rechter gestelde vonnis omdat ik dat niet via aan advocaat doe.

Kan dat zomaar?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 08 jan 2013 10:37

“Art.98.De kamer van notarissen neemt, door toedoen van de syndicus, kennis van de tuchtzaken, hetzij ambtshalve, hetzij op klacht, hetzij op schriftelijke aangifte door de procureur des Konings.”(16 MAART 1803. - Wet van 25 ventôse jaar XI op het notarisambt).

‘Deze notaris weigert echter uitvoering te geven aan het door de rechter gestelde vonnis omdat ik dat niet via aan advocaat doe.’

Tegen dit machtsmisbruik kan u klacht neerleggen bij voornoemde syndicus. Zie daartoe : http://www.notaris.be/notaris/het-notar ... t-tevreden" onclick="window.open(this.href);return false;

Mijns inziens is echter de notaris belast met de vereffening-verdeling vreemd aan de uitvoering van dringende voorlopige maatregelen. Onderzoek dit vooraf.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

lucgescheiden

#3 , 08 jan 2013 15:24

Mijn inziens bent u net als zovele andere de dupe van een ongelijke berechtiging:

Omzendbrieven zorgen ervoor dat politie en vrederechter; één ouder het huis uitzetten, zelfs zonder enig bewijs!
Daarmee geeft men de andere ouder vrij spel in, en met, de administratie van het gezin.

Komt deze ouder daar niet uit binnen de gestelde periode, dan geeft de boedelnotaris (ook in uw geval) nogmaals extra tijd om
één en ander op een voordelig rijtje te zetten.
(bij ons heeft het een half jaar geduurd vooraleer tegenpartij met enige stavingstukken voor de pinnen kwam)

Ondertussen blijven de voorlopige maatregelen gelden, waarmede de andere ouder (in het gros van de gevallen) wordt benadeeld.

Vervolgens blijken de stavingstukken niet in orde, doch zorgt de wetgeving ervoor dat u het bijzonder moeilijk
zal krijgen om dit aan te tonen.
De medewerking van de boedelnotaris blijft hierin overigens ondermaats, en in het beste geval zal hij de notarisstaat
onbeslist terug sturen naar de rechtbank. Daar kan u geheel uw verdediging; van voor af aan, hernemen.

U kan dan inderdaad klacht neerleggen bij de kamer van notarissen. Maar door wie werd deze kamer samengesteld?
Uit ervaring kan ik u vertellen dat de dienstdoende secretaris u zal afschepen nadat hij hiervoor telefonisch te rade is gegaan bij
jawel... de aangeklaagde boedelnotaris.
En bent u in het bezit van stavingstukken die uw gelijk kunnen aantonen?
Zoja, dan krijgt u te horen dat: de kamer enkel bevoegd is om:
te oordelen inzake de deonthologie van de betrokken notaris, en dat deze hiertegen absoluut niets mispeuterde.
Einde verhaal.

De moraal van mijn wedervaren; kamer van Notarissen is er door en voor de notarissen.
Voor scheidende ouders: louter een zoethoudertje en bezigheidstherapie, wat rechtbanken overigens maar al te goed weten.

Een advies zou erin kunnen bestaan op de rechtbank te verzoeken een andere notaris aan te stellen, echter
wie kan u verzekeren dat een andere notaris zich hier niet aan zal bezondigen?

De kans dat de raadsman van tegenpartij ook bij de nieuw aangeduide boedelnotaris genoteerd staat als vaste klant is niet gering, en
wanneer u dient te leven van wat raadslieden u aanleveren aan zaken, gaat u dan uw broodheer tegen de haren inwrijven...?

Met deze mijn excuses aan alle notarissen die hun deonthologie wel naleven, maar het is aan jullie om dit
corrupt systeem uit de wereld te helpen.
Handige documenten voor Personenrecht

Reclame

lovly_1
Topic Starter

#4 , 09 jan 2013 22:14

@j.demoor: bedankt voor uw reactie. alleen uw laatste zin begrijp ik niet.

@Lucgescheiden: wederom veel dank voor uw reactie.
Vandaag een onderhoud met de notaris gehad en ze gaat zo snel mogelijk aan het werk. maar daar ga ik wel dagelijks druk op zetten. Ze staat bekend om haar slakken tempo. En ja, ik bezit alle stavingsstukken anders doe ik mijn huiswerk niet (ben dol op huiswerk).

Tevens onderhoud gehad met advocaat, een man deze keer, daar vrouwen niet meer mijn voorkeur genieten (op juridisch gebied, dan, he):
zo rap mogelijk scheidingpapieren aanvragen. en indien het kan zoveel mogelijk zelf doen. (want gelijk Roger het zegt: alles wat je zelf doet, doe je meestal beter). Dat betekent veel lezen en begrijpen maar dat heb ik voor mijn kinderen en mezelf over.

Ik ben me wel degelijk bewust van de werkwijze van advocaten, notarissen etc. De een houdt de hand boven de ander. Het is namelijk zo dat ze een eed hebben afgelegd waarmee ze naar mijn bescheiden mening in principe partijdig aan de staat zijn. (hier stond eerst iets anders maar onderschat de kracht van woorden nooit) Niet meewerken daaraan en ze zijn geroyeerd. heel simpel.
Vergeet hierbij niet dat er nog altijd zoiets bestaat als de wet van Karma. Ook hun krijgen hun deel.

Ik ben blij gezegend te zijn met liefde en compassie vooral aan mezelf maar ook jegens de ander. Alleen zo kan je er samen uitkomen maar het is veelal het EGO waardoor we opgezadeld zitten met de ontelbare en veelal zinloze wetboeken. Voor mij gelden er maar 2 wetten: gij zult niet doden en gij zult niet stelen. de rest is BS. Wie zegt dat ik me moet confirmeren aan hun wet? heb ik daar ooit een contract voor getekend? laat maar zien dan ;-)
Ieder mens bezit liefde welke onderdrukt wordt door EGO. Aangezien ego gelijk staat aan angst en angst gelijk staat aan woede en woede gelijk staat aan lijden, pas ik hiervoor. Het leven behoort leuk te zijn.

Door in deze staat van negativiteit te verblijven creëer ik alleen maar meer van hetzelfde. Ik verkies ervoor, om als het even niet meezit het te nemen voor wat het is want ik weet, niet hoop maar WEET dat ik er iets veel beters voor terug krijg.

Zo, mezelf weer genoeg opgepept.

Als afsluiter, en volledig off-topic: http://www.youtube.com/watch?v=f4EE4bIFixQ" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Echtscheiding”