Preferentiële toewijzing gezinswoning

denevda
Topic Starter

Preferentiële toewijzing gezinswoning

#1 , 25 jan 2013 06:39

Ik heb een vraag i.v.m. de prefentiële toewijzing van de gezinswoning.

De woning is reeds geschat door een schatter aangesteld door de notaris. Ik kan en wil niet inkopen, mijn ex wenst gebruik te maken van de preferentiële toewijzing.
Indien mijn ex dit toegewezen krijgt, dient hij dan de volledige som bij de notaris te betalen of slechts de helft ? Wat als hij slechts de helft dient te betalen en deze helft onvoldoende is om mijn eigen vermogen van voor het huwelijk te kunnen recupereren ? Is dat een reden tot bezwaar ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucgescheiden

#2 , 25 jan 2013 09:20

Wat de woning betreft; bij gemeenschap van goederen is deze dus van beiden.
Wanneer men u wenst uit te kopen, zal hiervoor aldus de helft van de mogelijke verkoopprijs moeten bekomen.

Eigen vermogen is voorafgaandelijk aan de verdeling terug te nemen. U zal hiervoor echter ontegensprekelijke bewijzen moeten voorleggen.
Kan u dat, en werd dit kapitaal geïnvesteerd in de woning, dan zou u een herwaardering van deze gelden kunnen eisen.

Dit alles in cijfers gieten is de opdracht die de rechtbank aan de boedel-notaris opdroeg.
Maar het is in uw eigen belang om hierbij naar een detail-berekening te vragen.
(De opdracht is niet evident, en notarissen durven al gauw met forfait bedragen kleven op een, hun iets te moeilijke, berekening....)

De preferentiële toewijzing vormt louter een stijlvorm.
Het is aan de inkoper om het volledig berekende bedrag over te maken.
U kan hierbij eisen, dat ex aantoont dat hij dit bedrag KAN betalen alvorens een toewijzing gebeurd.
Immers, wanneer de vereffening en verdeling niet kan geschieden op basis van de te verdelen goederen,
dan is de openbare verkoop wettelijk niet te vermijden, tenzij mits onderling akkoord.

Voor u zal het belangrijk zijn dat: u de betaling koppelt aan het voor akkoord tekenen van de notaris-staat.
Immers, eens de notaris zijn staat in goede orde binnen heeft; staat u er alleen voor om uw centjes terug te krijgen...

Is dat een reden tot bezwaar? ja dus!
Handige documenten voor Personenrecht

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”