minnelijke schikking in deze vereffening-verdeling mogelijk?

Camille
Topic Starter

minnelijke schikking in deze vereffening-verdeling mogelijk?

#1 , 28 jan 2013 10:52

Hallo,

Mijn vriend en zijn ex-vrouw zitten in een aanslepende vereffening-verdeling. Hier zou misschien een einde aan kunnen komen, maar graag jullie mening/inzicht:

Momenteel zit het zo:

Tegenpartij laat via vertrouwelijke brief aan onze advocaat weten dan toch minder geïnteresseerd te zijn in de woning. Ze stelt voor om het huis aan derden te verkopen. Momenteel woont zij nog in de woning. Ze heeft onlangs preferentiële toewijzing gevraagd om de boel te kunnen rekken (ze kan mn vriend niet uitbetalen). Zij wil niet dat mijn vriend de woning overneemt, ook al hebben ze samen kinderen en zouden zij zo in de woning kunnen blijven. Ze heeft dus nog liever dat de kinderen de woning uit moeten, dan dat mijn vriend er met hen zou kunnen wonen.

Mijn vriend daarentegen wil dus nog steeds het huis opkopen (we hebben daar ook de middelen toe). Hij heeft eveneens de preferentiële toewijzing gevraagd.

=> bij gebrek aan akkoord tussen partijen, kunnen wij alsnog ons 'gelijk' krijgen bij de Notaris?
=> Kunnen wij de informatie uit een vertrouwelijke brief gebruiken, met name dat tegenpartij minder geïnteresseerd is in de woning?
=> zal de Notaris aan de tegenpartij vragen wat haar tegenhoudt om de woning over te laten aan mijn vriend? Ze krijgt er immers een royale vergoeding voor (meer dan ze normaal toebedeeld moet krijgen)
=> kan ze 'gestraft' worden omdat ze preferentiële toewijzing vraagt, terwijl dit louter met het doel is om de zaak te rekken?

Alvast bedankt,

Camille

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
v950511

#2 , 28 jan 2013 13:11

Een belangrijk criterium voor de toewijzing van de echtelijke woning is :
de financiële en vermogensgerechtelijke aspecten van ieder.

Wie gedurende de echtscheiding in het huis bleef wonen betaalt na de echtscheiding woonstvergoeding = aan de helft van de huurwaarde.
Deze regel speelt niet wanneer de vrederechter of de voorzitter in kort geding bij het bepalen van het onderhoudsgeld dat een huwelijkspartner aan de ander moet betalen, duidelijk en expliciet rekening heeft gehouden met het voordeel dat een van de huwelijkspartners geniet van de gezinswoning doordat hij er gratis kan wonen.

v950511

#3 , 29 jan 2013 12:17

Interessante lectuur i.v.m. taak van een notaris bij gerechtelijke vereffening-verdeling.

http://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/001/4 ... 001_AC.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

Camille
Topic Starter

#4 , 29 jan 2013 14:45

Bedankt!! Het zet ons alweer een eindje verder in het snappen van een langdurende en moeizame vereffening-verdeling...

v950511

#5 , 29 jan 2013 15:13

Zie ook :

viewtopic.php?f=23&t=44408

Terug naar “Echtscheiding”