mee op vakantie of niet ? 16 en 18 jaar

Marijkealleen
Topic Starter

mee op vakantie of niet ? 16 en 18 jaar

#1 , 04 feb 2013 09:54

Mijn 2 dochters zijn deze zomer 16 en 18 jaar. Ik heb tegen hen nooit een slecht woord over hun papa gezegd. Ik ben ondertussen hertrouwd met een lieve man.
Ik ben steeds superflexibel geweest wat betreft verblijf bij papa of mama. Als ze wilden naar hun papa gaan heb ik hen nooit tegengehouden, écht NOOIT ! hen ook gestimuleerd om naar oma van papa's kant te gaan omdat het mens al een dagje ouder wordt en ze ervan moeten genieten nu ze er nog is.

Sinds kindsbeen af heb ik aan de meisjes echter beloofd om met hen een grote reis te maken naar een ander continent als ze 18 worden. Deze reis gaat deze zomer door, de oudste is dan 18 jaar, en de jongste 16.
Omdat deze reis 3 weken in beslag neemt , en we in de zomer om de 2 weken wisselen, (co-ouderschap) valt er dus een week in 'zijn' tijd.
Ik had de oudste dus gevraagd om aan papa uit te leggen dat dit HAAR reis was, niet de mijne, en ze eventueel deze zomer graag zouden wisselen maand/maand (de kinderen zijn al zeer lang vragende partij, maar ex hield dit steeds tegen).
Ze weten allebei, dat als ik iets vraag, wat dan ook, dat zijn antwoord altijd 'nee' is, daarom had ik hen gevraagd om het papa uit te leggen.

Nu krijg ik vanmorgen van de papa een mail met het volgende dreigement : dat als ik de kinderen ontvoer in 'zijn' tijd, dat hij dan klacht neerlegt voor ontvoering, en dat het dan de laatste keer is dat ik de kinderen nog mee mag nemen.

Dan denk ik... moet dit nu ?

Buiten het emotionele vraag ik me echter af : de oudste is dan 18 jaar, zij kan toch zelf haar keuzes maken, en is het dan nog ontvoering ? Ik weet niet hoe het zit met de jongste, die dan 16 jaar is, maar ik wil haar echt niet achterlaten. Zij ziet evenzeer heel erg uit naar deze reis en het zou haar hart breken als ze niet mee mocht.
Dus graag een antwoord op de volgende vraag aub : mag een kind van 18 en 16 al mee beslissen over de verblijftijd bij 1 van de ouders ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 04 feb 2013 10:05

Een kind van 18 is geen kind meer, maar een volwassene. De verblijfsregeling heeft opgehouden te bestaan op het moment van haar 18e verjaardag, en nu mag ze zelf beslissen wanneer ze waar verblijft. Dit wil niet zeggen dat de ouders geen onderhoudsplicht meer hebben, deze blijft zolang de (eventuele) studies duren.

Voor uw dochter van 16 geldt de verblijfsregeling wel, en moet u deze naleven, tenzij u tot een akkoord kan komen met uw ex.
Als er geen akkoord mogelijk is, kan u nog proberen dit voor de rechtbank te brengen. Als dit een 1-malige wissel is, en u kan aantonen dat u in het verleden altijd ook flexibel bent geweest, heeft u een kans dat een rechter dit toestaat.

Marijkealleen
Topic Starter

#3 , 04 feb 2013 10:26

Bedankt Turaki. Ik snap écht nog altijd niet dat iemand zijn kinderen wil gebruiken om een ex-partner een hak te zetten, of puur uit bitterheid. Ik hoop dat het zonder rechter kan. Ik hou jullie wel op de hoogte.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 feb 2013 11:46

U stelt de vraag voor de 16 jarige dochter schriftelijk en best aangetekend of per mail mag ook ( leesbevestiging inschakelen).
U geeft daar een antwoordperiode aan.
Indien binnen die tijd geen positief antwoord het gaat over een reis van de dochters geeft u aan dat u dan de rechtbank zal laten beslissen.
Ik denk dat u best in kortgeding naar de jeugdrechtbank zal moeten.
http://www.elfri.be/blijvende-saisine-v ... ugdrechter" onclick="window.open(this.href);return false;
Opletten indien de reis naar een land gaat met een visumplicht en in principe moet er toelating van de beide ouders ....

leeuwke1969

#5 , 04 feb 2013 11:47

Als het een troost mag zijn Marijke, de ex van mijn man is dezelfde. Zoontje van mijn man is 8 en woont bij de mama. Wij vertrekken vrijdag op skivakantie. Zoontje kijkt er heel erg naar uit. Moeder heeft toegezegd, maar wij wachten al 6 weken op zijn reispas. Vrijdag ga ik hem in principe afhalen aan school, maar het zou mij niet verwonderen moest hij die dag juist ziek zijn....... Ze proberen de ouders te straffen, maar beseffen niet dat ze het kind er erger mee pijn doen. Mijn man komt volgende week woensdag voor 1 dag naar huis omdat op donderdag de laatste zitting is voor het hof van beroep in Gent ivm zijn omgangsrecht en verblijfregeling. Je zou denken dat ze daarom iets makkelijker in de omgang zouden zijn en niets zouden doen wat niet door de beugel kan, maar nee hoor......

Marijkealleen
Topic Starter

#6 , 04 feb 2013 14:46

Hij gaat nooit met de meisjes op vakantie, maar gunt het hen blijkbaar ook niet dat ze met ons gaan. De zomerreis is naar Zuid-Afrika, een safari die de oudste dochter zelf uitgekozen heeft en waar de jongste ook superenthousiast over is. Ik geloof dat je een visum krijgt bij aankomst in de luchthaven ginder.
Ja Leeuwke, ik snap dit allemaal niet hoor, je hebt moederliefde en evengoed vaderliefde voor de kinderen, dan gun je hen toch alles, over de grenzen van een scheiding heen zou je zeggen. Hij begrijpt niet dat hij hen van zich aan het wegduwen is. Ze zijn nu volwassen en assertief genoeg om zelf hun beslissingen te nemen. Niet alleen de oudste, de jongste staat ook op haar strepen, en ik weet zeker dat ze zich volledig tegen hem gaat keren als ze niet mee mag in de zomer. Ik snap ook het waarom van de hele zaak niet, ze studeren allebei heel erg goed, hebben een leuke vriendenkring, toffe, beleefde vriendjes, ze doorlopen een gezonde pubertijd (....), sporten veel, roken niet, geen drugs, geen tatoes of piercings...
Ik zou een gat in de lucht springen als hij met hen ook eens iets zou doen, zodat ze ook bij mij kunnen vertellen wat voor leuke dingen ze ginder in het verschiet hebben of gedaan hebben, maar ik denk dat dat niet voor dit leven zal zijn.
Ik vind dit allemaal heel erg spijtig, maar zijn bittere en zijn 'ik luister niet, jullie zullen naar mij luisteren'-houding laat me wel elke keer weer glashelder zien wat de reden was dat ik met hem niet kon leven.

Marijkealleen
Topic Starter

#7 , 04 feb 2013 14:52

Franciscus, bedankt, ik hou dit zeker in het achterhoofd. Ik heb hem een mail gestuurd met de vraag of de jongste mag meegaan, en dat ik graag een antwoord had tegen einde van de week, want ik moet nog voor de nodige vaccinaties zorgen. Als ik einde deze week geen antwoord gekregen heb, start ik dat kortgeding op.

artemis

#8 , 04 feb 2013 15:12

Geen juridisch antwoord maar is er geen neutraal persoon die hierover bij hem zou kunnen bemiddelen? Ik denk dan bv aan een gemeenschappelijke vriend(in) of eventueel een familielid van hem waar u nog contact mee hebt? de oma langs papa's kant?
Als u de te volgen stappen van Franciscus volgt (stuur in elk geval ook een kopie van het AS via gewone post) dan is de antwoordperiode op het AS misschien het geschikte moment om de bemiddelaar in actie te laten schieten. Ik heb geen eigen ervaring met echtscheiding en jeugdrechtbank, maar uw ex-man weet dan dat het u menens is en zal door een neutrale bemiddelaar misschien tot het inzicht komen dat hij in het beste geval wel eens zijn ongelijk zou kunnen halen voor de jeugdrechtbank en in het slechtste geval zijn dochters van zich aan het wegduwen is.

Veel succes.

lucgescheiden

#9 , 04 feb 2013 15:31

Wanneer u het over 'wegduwen' hebt inzake het niet mogen meenemen van de jongste,
dan dient u dit uiteraard ook te beschouwen voor de situatie waarbij zij wel toestemming zou verkrijgen.

Het is immers geen evidentie voor een gescheiden ouder om kinderen op een grote reis te vergasten.
Zo de ene ouder zich dat zelfde met zijn kinderen niet kan permiteren(?), dan
werkt dit kleinerend, en niet in het minst bij een puber!

Waar u zelf verhaalt dat; u deze belofte deed tegen dat de kinderen 18 jaar zijn, zou
u deze reis met twee jaren kunnen verdagen, uw zou dan nog een paar jaren de tijd hebben om
extra te sparen, en deze reis, zonder enige tegenspraak, zelfs weken langer kunnen laten duren.
Waarvoor u heden heisa wilt komen maken?

Misschien dat de andere ouder dit alles ziet als: een negatieve beïnvloeding, tegen het co-ouderschap in...?
Handige documenten voor Personenrecht

eylis

#10 , 04 feb 2013 15:36

Marijke,
ziehier een mogelijke tip:
De oudste neemt contact op met haar vader en vertelt rustig dat ze meerderjarig is en ze dus als volwassene wettelijk haar eigen keuzes kan maken ivm verblijf en vrije tijd. Dat ze nog steeds graag naar haar vader komt, maar dat er de volgende vakantie een kleine uitzondering is. Dat ze een grote wereldreis gaat maken en dus voor een keertje een weekje niet bij de papa zal zijn.
Dat ze bovendien een verzoek heeft: ze wil haar zus meenemen op deze reis. Dat haar minderjarige zus dus ook een weekje niet bij hem zal zijn.
Je oudste vraagt best aan haar vader een schriftelijke toelating dat ze haar zus mag en kan meenemen op reis.
Als meerderjarige kan ze namelijk haar zus meenemen onder haar hoede als de vader daar akkoord mee is :-)
Indien de vader pertinent blijft weigeren, vraagt je oudste best ook waarom. én ze kan ook melden dat ze absoluut niet fijn vindt dat deze ongelofelijke belevenis waar ze beiden zoveel van kunnen leren hun geweigerd wordt.

Ps: kortgeding hoef j niet persé te starten, laat de oudste de vraag maar eens stellen. Vader kan dan misschien beseffen dat ze zelf het contact met hem zal minderen als hij geen grondig argument voor zijn weigering kan formuleren.

lucgescheiden

#11 , 04 feb 2013 15:46

Ik vrees dat dit door vader nog negatiever zal onthaald worden.
De meerderjarige wordt met dergelijke complot aangezet om stelling te nemen tegen vader,
dit enkel om de andere 'co-ouder' haar belofte te laten waarmaken...?
M.a.w. niet alleen de minderjarige zou hiermede opgezet worden tegen het ouderlijk gezag...

Mariette

#12 , 04 feb 2013 15:57

Wanneer u het over 'wegduwen' hebt inzake het niet mogen meenemen van de jongste,
dan dient u dit uiteraard ook te beschouwen voor de situatie waarbij zij wel toestemming zou verkrijgen.

Het is immers geen evidentie voor een gescheiden ouder om kinderen op een grote reis te vergasten.
Zo de ene ouder zich dat zelfde met zijn kinderen niet kan permiteren(?), dan
werkt dit kleinerend, en niet in het minst bij een puber!

Waar u zelf verhaalt dat; u deze belofte deed tegen dat de kinderen 18 jaar zijn, zou
u deze reis met twee jaren kunnen verdagen, uw zou dan nog een paar jaren de tijd hebben om
extra te sparen, en deze reis, zonder enige tegenspraak, zelfs weken langer kunnen laten duren.
Waarvoor u heden heisa wilt komen maken?

Misschien dat de andere ouder dit alles ziet als: een negatieve beïnvloeding, tegen het co-ouderschap in...?
net alsof die vader binnen twee jaar wèl volwassen genoeg zal zijn om te beseffen dat enkel en alleen zijn kinderen het slachtoffer zijn van zijn jaloezie?

Binnen 2 jaar is de oudste 20 : studerend en/of met een vriend en bovendien werd de belofte gedaan tegen haar 18de verjaardag en niet als ze 20 is.

Ik begrijp ook de rechtbank niet die zo'n regeling treffen. Zelf had ik het hoederecht, maar tijdens de verlofperiodes hadden we ieder de helft van het verlof: dus het ene jaar de maand juli, het andere jaar de maand augustus. Ik ben jaarlijks drie weken met de kinderen op verlof geweest naar het buitenland.

Marijkealleen
Topic Starter

#13 , 04 feb 2013 16:02

Lightning, dat klopt, maar juridisch gezien is hij ook al 5 jaar in overtreding omdat hij de kinderen bij mij niet op vrijdag maar op zondag afzet, in de EOT staat vrijdag, maar dat vertikt hij sinds 5 jaar. Ik heb de kinderen toen gevraagd wat zij ervan vonden, en in het begin vonden ze wisselen op zondag niet erg, dus heb ik het zo gelaten. Nu willen de kinderen op andere data wisselen en hangt hij ineens de hellehond uit...
Ik wil geen oude koeien uit de gracht halen in de rechtbank, ik wil zelfs niet naar de rechtbank. Ik wil gewoon dat hij eens naar zijn kinderen luistert. En dan bedoel ik gewoon 'horen' wat ze zeggen.

Artemis, De oma is 87, en écht een braaf mens. Ik wil die er zeker niet bij tussen hebben. Dat mens nog wat verdriet gaan doen vind ik ook niet kunnen.
Zijn zus en broer, daar schiet ik ook nog goed mee op, maar ik weet dat hij hen dat enorm kwalijk gaat nemen als die ertussen komen...
Ik wacht nog even af tot einde van de week, en dan bel ik even naar zijn zus om raad te vragen hierover.

Luc, Toen ik vertrok heb ik alles achtergelaten, letterlijk alles, een volledig afbetaalde woning op een half hectare grond, vol met huisraad en een auto en ben opnieuw begonnen, alleen met mijn kinderen, en met een serieuze lening tot gevolg. Ik heb geleerd zuinig te leven, en te sparen. Voor deze reis heb ik 5 jaar gespaard, om mijn kind dat op haar 18de te kunnen laten meemaken, vlak voor ze naar de Univ zal gaan en een eigen meer zelfstandig leven zal starten.
Ik heb al vele jaren begrip voor mijn ex-man, en leg hem nooit wat in de weg, integendeel, ik ben degene die steeds zegt dat ze het eerst aan de papa moeten vragen, maar soms is het gewoon genoeg hoor, soms wil je dat hij die bitterheid eens naast zich neerlegt en doet wat voor de kinderen het beste is.

Eylis, ik zal de oudste eens vragen of dit lukt, het is in ieder geval het proberen waard, niet.

En inderdaad Mariette, Een reis voor haar 18de verjaardag is er niet ééntje voor haar 20ste verjaardag, 18 is een speciale leeftijd !

Bedankt iedereen voor alle raad !

eylis

#14 , 04 feb 2013 16:13

succes marijke, en niet onbelangrijk: je moet je niet verantwoorden hier op het forum. Je stelde een duidelijke vraag over een duidelijk probleem. en de wettelijke context is ook duidelijk: een 18jarige is meerderjarig :-)

lucgescheiden

#15 , 04 feb 2013 16:52

en een zestien jarige niet.... een waarheid als een koe

Terug naar “Echtscheiding”