Het volstaat dat u hierover overeenkomt en blijft komen,ook al is het mondeling. Om AFDWINGBAAR te zijn is evenwel minstens vereist dat de rechter uw schriftelijke overeenkomst homologeert , analogisch met art.1298 Gerechtelijk Wetboek.
‘omdat ik nu ook geen alimentatie meer hoef te betalen’
Dit volgt niet uit een gelijkdurende verblijfsregeling vermits die niet noodzakelijk voldoet aan : “Art.203.§ 1. De ouders dienen naar EVENREDIGHEID van hun middelen te zorgen voor de huisvesting, het levensonderhoud, de gezondheid, het toezicht, de opvoeding, de opleiding en de ontplooiing van hun kinderen. Indien de opleiding niet voltooid is, loopt de verplichting door na de meerderjarigheid van het kind...”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).
“Art.104.Binnen de grenzen en onder de voorwaarden bepaald in de artikelen 107 tot 116, worden van het totale netto-inkomen de volgende bestedingen afgetrokken, in zover zij in het belastbare tijdperk werkelijk zijn betaald:1° 80 pct van de onderhoudsuitkeringen die de belastingplichtige regelmatig heeft BETAALD aan personen die niet deel uitmaken van zijn gezin, wanneer ze zijn betaald ter uitvoering van een verplichting op grond van het Burgerlijk of het Gerechtelijk Wetboek...”(10 april 1992 Wetboek Inkomstenbelastingen).
Vallen die betalingen weg dan eindigt ook die aftrekking.
Ik was er inmiddels achter gekomen dat de fiscale voordelen wegvielen maar dat vind ik zeker niet erg want het welzijn van mijn dochtertje primeert natuurlijk.
Het puntje van alimentatie was mss verkeerd uitgedrukt van mijn kant, ik doelde er eigenlijk op dat ik mijn ex-vrouw niet meer rechtstreeks extra bij moet geven doordat ik hier alles bekostig. Mijn ex-vrouw haar inkomen is vele malen hoger dan mijn dus... en zij doet net zoals wij ook haar uiterste best voor onze dochter.
Het geld was hierin ook niet de belangrijkste factor voor ons. Ik wou gewoon even kijken wat de mogelijkheden waren.
Ik wil iedereen uiteraard bedanken voor het goede advies. Ik ga de schriftelijke overeenkomst laten homologeren bij de rechter om zeker een problemen te krijgen in de toekomst.
Is er iemand die mij kan vertellen voor welke rechtbank dit moet en welke kosten daar eventueel aan verbonden zijn?
Groetjes
Davy