Vakantieregeling, vragen?

ThinkPink12
Topic Starter

Vakantieregeling, vragen?

#1 , 12 feb 2013 18:39

Beste,

mijn vriend zijn dochter verblijft bij hem elk weekend en in de week bij haar mama.
De zaak moet nog voorkomen omdat mijn vriend al een tijde achter co-ouderschap vraagt, wat telkens (zonder reden) wordt geweigerd door de mama.

Nu heeft de mama wel een 'geste' gedaan voor de vakantie. Maar eigenlijk niet echt in mijn vriend zijn voordeel.
Ze laat zijn dochtertje wel eens een kleine week bij de papa verblijven, maar nadien vraagt ze vb de dochter bij haar te houden 2 weken (dus hij ziet ze minder).

Verder heeft hij ook alle donderdagen en vrijdagen verlof en vraagt dus of zijn dochter bij hem telkens van donderdag 18h (ipv vrijdag 18h) bij hem kan verblijven, ook dit weigert ze. Omdat ze een overeenkomst heeft met de creche (wat wel aangepast kan worden!!).

Mijn vriend is van plan om de regeling die nu is gewoon te laten doorlopen en niet akkoord te gaan met de vakantieregeling die zij voorstelt. Hij heeft al een tegen voorstel gedaan en daar wil ze zelfs niet over nadenken.

Mijn vriend heeft trouwens een maatschappelijk onderzoek aangevraagd om aan te tonen dat hij volledig voor zijn dochtertje kan zorgen.

Zou dit negatief voor hem kunnen uitdraaien als hij haar vakantieregeling weigert, als hij dan na het maatschappelijk onderzoek (dat positief zal zijn, de advocaat is daar ook van overtuigd) terug co-ouderschap zal aanvechten? Of heeft mijn vriend het recht die regeling te weigeren zonder dat dit negatief zal zijn voor hem?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
defoo

#2 , 13 feb 2013 08:47

Het lijkt me, gezien uw situatie, aangewezen om een voorlopige vakantieregeling (bvb enkel voor de zomer 2013) aan te vragen via de rechtbank.

Die regeling kan u nu reeds gegeven worden, los van elk (definitief) vonnis dat nog zal komen. Daarin zou ik al hameren op een gelijkmatige verdeling van het verblijf, dat u waarschijnlijk toch zal krijgen.

Ik denk niet dat het in uw nadeel is om de vakantieregeling van mama te weigeren. Wellicht zal er een (definitief) vonnis volgen waarin die vakantie gelijk wordt verspreid over beide ouders. Het is echte moeilijk voorspelbaar wanneer dit vonnis er voor u zal zijn. Zal dit er nog voor de zomervakantie zijn? Daarom raad ik u aan om aan de rechtbank te vragen om nu reeds een vakantieregeling vast te leggen zodat u nu al uitstapjes kunt plannen en opvang e.d. kunt regelen. U motiveert dit vanuit het feit dat vakantie lang op voorhand dient gepland te worden en dat dit voor stabiliteit voor uw kind zorgt.
Hou vooral de briefwisseling van mama bij omtrent de vakantieregeling.
Belangrijk is ook dat mama nu reeds vrijwillig haar dochter langere tijd bij vader laat: hiermee wordt elke argumentatie langs haar kant dat "een week bij papa" te veel is, teniet gedaan.
Uw advocaat zal u meer uitleg kunnen geven.

ThinkPink12
Topic Starter

#3 , 14 feb 2013 09:17

Hoi,

voorlopig gaan we niet meer naar de rechtbank. We zijn al naar de jeugdrechtbank geweest en ie heeft ons vraag achter een maatschappelijk onderzoek goedgekeurd, maar verder geen beslising genomen.
Ondertussen zijn we ook nog eens een kortgeding gestart, omdat de mama de dochter niet bij ons wou laten verblijven tijdens de kerstvakantie. Daar hebben we dan gelijk gekregen en het dochtertje ook gehad.

We kunnen moeilijk voor elke vakantie naar de rechtbank stappen. We moeten gewoon dat maatschappelijk onderzoek afwachten zodat er een definitieve regeling komt. Dat maatschappelijk onderzoek laat wel heel lang op zich wachten :(

we wouden gewoon weten als we de regeling van de mama niet willen en dus weigeren en de regeling zoals ze nu is gewoon laten doorlopen tijdens de vakanties dat dit ons dan niet in een negatief daglicht stelt op de jeugdrechtbank als we terug voor co-ouderschap gaan.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”