Hallo,
Ik vrees dat na een redelijk kort en woelig huwelijk scheiden van mijn filippijnse vrouw de beste mogelijkheid is.
Hier even de situatie:
- getrouwd in de filippijnen vorig jaar in mei
- zij is hier sinds september vorig jaar met visum gezinshereniging.
- het huwelijk werd hier geregistreerd onder het wettelijk stelsel.
- we hebben samen een dochtertje van enkele maanden oud (geboren in belgie en dus belgische nationaliteit).
- zij wenst binnen enkele weken naar de filippijnen te reizen met onze dochter voor een tijdje.
- we wonen in bij mijn ouders. dit was maar voorzien als zeer tijdelijke oplossing, maar aangezien huwelijksproblemen de kop opstaken heb ik de aankoop toch maar wijselijk uitgesteld.
Wat is de gemakkelijkste en beste manier om de scheiding aan te pakken?
* als zij in de filippijnen is en ik maak kenbaar dat ik niet wens dat zij terugkomt, kan ik dan vanuit belgie eenzijdig de scheiding laten uitspreken zonder haar tussenkomst en/of akkoord? (had iets gelezen over verlaten echtelijke woonst) weet er iemand hier meer info over?
* wat als zij toch wenst terug te keren nadat ik heb kenbaar gemaakt dat zij niet meer welkom is? Hoe moet het dan verder? wat zijn dan mijn plichten en rechten?
* hoe zit het met de financiele kant van de zaak. Waar heeft zij recht op?
* ik wil gerust onderhoudsgeld betalen voor de dochter, maar zeker niet meer dan het bedrag v/h kindergeld hier. anders zal mijn vrouw, gezien de lagere levenskost daar, wss voor de rest van haar leven niet meer moeten werken en dat wil ik niet. Houden rechters daarmee rekening?
Alvast bedankt voor jullie hulp
Belangrijk:
- zij zal waarschijnlijk het hoederecht op de dochter opeisen en haar willen opvoeden in de filippijnen en ik heb hier geen problemen mee, ze is een goede moeder...
- het feit of ik al dan niet als getrouwd blijf geregistreerd voor de filippijnse wet maakt mij niets uit, zolang ik maar gescheiden ben in belgie en voortkan hier is mij dat ok.