ik ben 3/4 eigenaar en mijn ex 1/4 eigenaar. we leende voor het huwelijk 15000 € voor verbouwingswerken, ieder voor 50%. deze lening werd met huwelijkscontract gemeenschap van goederen mee in de huwgemeenschap gebracht. (huwelijkscontract werd opgemaakt omdat ik 100% eigenaar was van woning en helft van huis inbracht in huwgemeenschap) de rest is gemeenschap van goederen.
De schatter diende in zijn schattingsverslag de meerwaarde te bepalen van de woning. Doch, deze heeft de meerwaarde van de woning geschat op 2.500€.
mijn vraag is als volgt. mijn ex is slechts 1/4 eigenaar en wil 1/2 van de meerwaarde van de woning krijgen. hij zegt dat hij daar recht op heeft omdat hij 50% betaald heeft van de lening voor verbouwingswerken. Kan hij de helft vragen voor meerwaarde woning en 1/4 eigenaar zijn omdat hij de lening 50% betaald heeft.
omdat het bedrag dat de schatter in zijn verslag zet =>2500€ meerwaarde voor verbouwingswerken, tegengevallen is; probeert mijn ex nu een andere tactiek. nu is er opdracht gegeven aan de notaris om bij de bank op te vragen wanneer die 15000€ gestort is en wat er dan precies met dan geld gebeurd is. indien het geld gewoon mee opgegaan is in het huishouden, dan willen ze nu dat ik dat geld dien terug te betalen. huishoudgeld waar hij mee deel van uitmaakte. moet ik dat dan alleen ophoesten. of kan hij nu een deel van die lening verbouwingswerken terug eisen omdat hij die lening mee ondertekend heeft voor 50% en 1/4 eigenaar is.
heeft die notaris maar recht om steeds mijn bankrekeninguittreksels op te vragen van VOOR het huwelijk? ze zeggen nu ook omdat het geld voor lening verbouwingswerken werd uitbetaald voor huwelijksdatum dat ik het dan maar dien terug te betalen aan mijn ex. klopt dit allemaal wel?