Hoe verloopt een klacht bij de politie?

workingmum
Topic Starter

Hoe verloopt een klacht bij de politie?

#1 , 27 feb 2013 10:56

Beste forumleden,

Ik ben momenteel al 2,5 jaar gescheiden en heb een zoontje van ongeveer 3,5 jaar. In onze EOT staat dat mijn ex-man één op twee weekends en één avond per week na school ons zoontje bij zich mag hebben, op zijn vrije dag. Tot nu toe heeft hij dit op een weekdag nog nooit gedaan, de weekends doet hij wel.
Kan ik hiervan iedere week een klacht neerleggen bij de politie om zo een zaak op te bouwen mocht hij ooit 50/50 regeling willen? Als ik hiervan een klacht neerleg, gaat de politie dan met hem praten of registreren ze dit alleen maar?

Groetjes
Workingmum

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 27 feb 2013 11:13

Het niet komen halen van een kind is niet strafbaar, het niet willen meegeven wel. U kan dus geen klacht hiervoor indienen. Wat u wel kan doen is dit melden, zodat het wel geregistreerd is. Dit kan telefonisch, bel gewoon naar de lokale politie en zeg dat u een melding wil laten aanmaken. Meteen vragen wat het meldingsnr is, en dit noteren.

Mogelijks wil de agent aan de lijn hiervoor geen melding aanmaken, eis dan met een officier te spreken, of ga eventueel een keer langs om met dit met de commissaris te bespreken, zodat hij zijn team kan briefen dat u dit zal doen. Weigert hij ook, laat dan maar de woorden "intern toezicht", "comité P", en "procureur" vallen.

workingmum
Topic Starter

#3 , 27 feb 2013 11:17

Alvast bedankt voor je antwoord.

Aangezien dit geen vaste dag in de week is, wanneer kan ik dit dan het beste doen? Op zondagavond? Of maandagochtend?
Wordt mijn ex-man op de hoogte gebracht van zo'n melding?

Workingmum

Reclame

lucgescheiden

#4 , 27 feb 2013 17:50

Jullie hebben beide co-ouderschap.

[Aangezien het middels info van TS handelt over een continue weerkerend feit en het een basisrecht is dit onweerlegbaar te laten registreren werden de onnodige allusies naar de manier waarop TS en ex-partner met elkaar omgaan of dienen om te gaan verwijderd. Gelieve opmerkingen tot gevraagde te beperken, nogmaals: Vandebos]
Handige documenten voor Personenrecht

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 feb 2013 18:59

@turaki ...in principe kan dit niet telefonisch.
Dat zou wat geven dan bel ik naar de politie zeggende dat ik Turaki ben....
Ook telefonisch zal men nooit mededelingen doen.

Wat wel kan ALS men weet wie u bent dus u hebt al X maal een aangifte/melding gedaan en dezelfde inspecteur is dan aan het werk. Die weet wie u bent .. dan is er geen probleem voor een melding.
In principe dan ook niet voor een aangifte gezien u perfect de volgende dag kan komen om uw telefonische verklaring op papier te laten zetten maar de verwittiging is dan al de dag ervoor gebeurd.

workingmum
Topic Starter

#6 , 28 feb 2013 08:26

Bedankt voor de antwoorden en de hulp.

@Lucgescheiden: denk je nu echt dat ik niet geprobeerd heb van onderling overleg te plegen? Denk je nu echt dat ik een klacht zou neerleggen als ik het gevoel heb dat het anders kan? Ik herlees hier het stukje dat je geschreven hebt en wat merk ik? Je geeft geen enkel antwoord op mijn vragen, je komt me gewoon veroordelen!
We hebben beiden co-ouderschap, dat weet ik. Betekent co-ouderschap niet dat BEIDEN ouders verantwoordelijk moeten zijn voor hun kind? Dat BEIDEN ouders zich aan gemaakte afspraken moeten houden? Dat BEIDEN ouders moeten handelen in het beste belang van het kind? Als één van beiden ouders dit niet doet, wat moet de andere dan? Het allemaal maar gewoon ondergaan en laten gebeuren?
Iedereen heeft hier zijn eigen verhaal en een reden om iets te vragen om te doen, hoe rechtschapen jij misschien ook bent, het is niet aan jou om de mensen hier te BEOORDELEN en te VEROORDELEN.

workingmum
Topic Starter

#7 , 28 feb 2013 13:00

Aangezien ik van de papa sms en mail krijg met de boodschap dat hij onze zoon niet wilt, maar dat hij weet dat hij me kwetst als hij meer weg krijgt bij mij, dat hij me op die manier kapot wilt maken (letterlijk zijn woorden)... Wel ja, dan probeer ik een gefundeerde zaak op te bouwen waarbij hij niet in zijn opzet slaagt.
Ik probeer geen zaak op te bouwen tegen een gelijke berechtiging, maar een zaak tegen zijn wraak (ook letterlijk zijn woorden). Als één avond per week te veel is voor hem, maar hij dreigt er wel mee van 50/50 te eisen omdat hij weet dat hij me kwetst, dan is een 50/50 regeling alles behalve eerlijk.

Franciscus

#8 , 28 feb 2013 13:10

Waarom zou een 50/50 regeling niet eerlijk zijn?
Waarom reageert uw ex zo? Dat weten wij niet.
Een rechter zal de wet moeten naleven...enkel wanneer er zeer ernstige redenen zijn om hiervan af te wijken zal de rechter anders beslissen.
Steeds in het belang van het kind.

Mogelijk zijn er redenen en is het steeds melding maken bij de politie/klacht indienen een indicatie waar de rechter mee rekening kan houden.
Mogelijk is de reactie van uw ex een reactie op U .... wij weten dat niet, we geven hier enkel wat kan en niet kan.

Een emotionele mening hebben we niet.

workingmum
Topic Starter

#9 , 28 feb 2013 13:15

Heel fijn dat er mensen zijn die willen helpen, maar ondertussen weet ik niet wat kan en niet kan...

Kan ik wekelijks een melding maken?
Wanneer kan ik die melding maken aangezien er geen vaste dag is afgesproken?
Wordt mijn ex-man hiervan iedere keer op de hoogte gebracht?

Jullie weten idd niet wat er allemaal gaande is, dat was ook net het punt dat ik wou maken tegen lucgescheiden...

lucgescheiden

#10 , 28 feb 2013 13:19

SMS en mail kan u door de politie laten opnemen in een P.V., waar "iemand kapot willen maken" een duidelijke bedreiging inhoudt.
U kan dergelijke (ex-)partner-geweld dus op een veel efficiëntere wijze laten ophouden.

De mensen die dergelijke zaken wel dienen te BEOORDELEN en te VEROORDELEN kunnen met
deze gegevens, een duidelijk onderscheid maken tussen de onmin tussen de ouders, en de
kinderen gebruiken om deze onmin uit te vechten.

Voor mij persoonlijk heeft dat weinig met rechtschapenheid te maken, wel met de bescherming van kinderen.
Kinderen die later zeggingskracht zullen krijgen over uw en mijn welzijn.
Handige documenten voor Personenrecht

Franciscus

#11 , 28 feb 2013 13:28

Of het een strafbare bedreiging is kan u zo niet zeggen .... hangt van nog enkele factoren af.
U moet wel weten wanneer uw ex zijn vrije dag heeft een wijze waarop hij dat aan u dient te communiceren. Dat moet hoop ik in het vonnis staan.

U dient best elke maal aangifte (melding of klacht) in te dienen.
U dient dat zoals reeds door mij aangegeven persoonlijk te doen. Best net na het ogenblik dat uw ex had moeten komen. (academisch kwartiertje - geen sms ontvangen... mogelijk wel een gestuurd met tekst wanneer komt u kind niet halen of zo).

workingmum
Topic Starter

#12 , 28 feb 2013 13:38

In het vonnis staat dat hij mij minstens twee weken op voorhand zijn vrije dag moet meedelen. Dit heeft hij dus nog nooit gedaan, want op zijn vrije dag is hij ons zoontje nog nooit komen halen. Dus net na het ogenblik dat hij had moeten komen is moeilijk realiseerbaar...
Ook de weekendregeling staat in functie van zijn werkuren, en dat moet hij me in principe ook minstens twee weken op voorhand laten weten. In praktijk laat hij me meestal op vrijdagnamiddag weten om hoe laat hij ons zoontje diezelfde avond komt halen als het een papa-weekend is. Of hij komt gewoon op zaterdag als hem dat beter uitkomt.

Franciscus

#13 , 28 feb 2013 14:01

U dient hem eerst mee te delen dat hij zich aan het vonnis dient te houden en het u via mail of aangetekend schrijven dient te laten weten
Dan is de aangifte: heeft het niet laten weten op tijd en deze week niet geweest / dit week-end niet geweest.

En dat kan u dan inderdaad beter praktisch afspreken met de politie dienst aangiften en klachten.

Terug naar “Echtscheiding”