met kind op vakantie?

ThinkPink12
Topic Starter

met kind op vakantie?

#1 , 11 mar 2013 08:57

Hallo iedereen,

in juli is de vakantie verdeeld tussen mama en papa. Nu was mijn vraag of ik met mijn dochter op vakantie mag gaan?
Mijn ex zal er moeilijk over doen (zal haar pasport niet meekrijgen enz). Mag ik op vakantie vertrekken als de mama op de hoogte is en toch niet instemt met de vakantie?
Onze dochter verblijft gans die periode bij mij dus de mama heeft er geen nadelen aan...

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 11 mar 2013 09:17

De mama kan en mag zich niet verzetten tegen het feit dat je als wettige vader tijdens jouw omgangstijd met jullie dochter op vakantie gaat.
Er is zelfs géén document nodig van de moeder waarin ze haar toestemming geeft, zolang je zelf als vader je kind vergezelt. We spreken hier wel over een vakantiereis, aangepast aan de leeftijd en fysieke toestand van het kind (extreem-bergbeklimmen met een kind van 7 jaar bijvoorbeeld niet...)
De moeder MOET de ID-papieren, mutualiteitskaartje ed. VERPLICHT meegeven. Omdat dit persoonsgebonden documenten van het kind zijn.
Wanner je de moeder op de hoogte brengt van deze vakantiereis (dat is wel wenselijk in het kader van correct gedrag als co-ouder) , breng je de moeder eveneens rustig op de hoogte dat voor het weigeren van het meegeven van persoonsgebonden documenten klacht neergelegd kan worden bij de politie en dat deze klachten ernstig onderzocht worden en er maatregelen opgelegd kunnen worden.
Vertel haar ook dat de wet toelaat dat je als vader op vakantie mag en kan met je dochter binnen jullie omgangstijd.

Turaki

#3 , 11 mar 2013 09:35

Als uw ex de papieren niet wil meegeven, moet de gemeente u een duplicaat bezorgen. In de praktijk weigeren veel gemeenten dit echter voor ouders waar het kind niet gedomicilieerd is, als de andere ouder geen toestemming geeft.

Reclame

eylis

#4 , 11 mar 2013 11:29

Turaki, daar loopt het eigenlijk al fout. zo'n toestanden moeten gewoon van bij het begin rechtgetrokken worden.
papieren zijn persoonsgebonden en een ouder heeft niet te weigeren ze met het kind mee te geven.
Meestal dimmen saboterende ouders wel als hen op vriendelijke wijze wordt gewezen op het feit dat dit onwettelijk is en gevolgen kan hebben. (cfr opgelegde maatregelen) een wijkagent kan al eens een vriendelijk gesprek voeren met zo'n ouders.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 11 mar 2013 11:40

Dan kan je best niet wachten om het tot overeenstemming te laten komen met uw ex.
Want uiteindelijk zal bij weigering u naar de rechtbank moeten jeugdrechtbank of de rechtbank waar vonnis werd uitgesproken.

Het PV bij de politie inzake niet naleven voorwaarde vonnis zal voor de strafrechter komen.
Dat is een andere zaak. Het PV / eventueel dit vonnis kan ook bij de rechtbank worden gebruikt die zich over de voorwaarden heeft uit te spreken.

Dikwijls is de uitnodiging voor verhoor bij politie inzake de weigering al voldoende om de papieren plots te voorschijn te laten komen.
Als ze toch niet boven water komen zal er een kantschrift van het parket volgen waar meestal in niet mis te verstane woorden wordt gezegd waarop het staat.
Dikwijls mag de in gebreke zijnde ouders ineens tekenen voor kennisname van de mededeling van de pdK op het kantschrift.

Terug naar “Echtscheiding”