#2 , 12 mar 2013 11:53
Zelf heb ik het volgende gevonden.
“Verlies ik na een echtscheiding mijn verblijfsrecht?”
In geval van gezinshereniging met een niet-EU onderdaan met onbeperkt verblijfsrecht in België of gezinshereniging met een Belg of EU-burger
Dit is afhankelijk van de duur van uw verblijf in België (in het kader van gezinshereniging). Wie gehuwd is met een niet-EU onderdaan met onbeperkt verblijfsrecht of wie gehuwd is met een Belg/EU-burger heeft gedurende 3 jaar een tijdelijk resp. voorwaardelijk verblijfsrecht.
*Tijdens de eerste 2 jaar brengt een echtscheiding in principe het verlies mee van het verblijfsrecht van de nieuw toegekomen partner.
*Vanaf het derde jaar van het tijdelijk of voorwaardelijk verblijf kan de DVZ het verblijfsrecht enkel intrekken wanneer er elementen zijn die wijzen op een schijnhuwelijk of bij fraude.
*Na de periode van 3 jaar kan de DVZ enkel nog een einde maken aan het verblijfsrecht wanneer het huwelijk nietig verklaard is omdat het gaat om een schijnhuwelijk.
Opgelet! Tijdens de eerste 2 jaar van het verblijf kan de overgekomen echtgenoot zijn verblijfsrecht ook verliezen omdat de relatie spaak loopt, zonder dat het daarom komt tot een echtscheiding. Het volstaat dat men geen echte gezinscel meer vormt
Deze persoon valt in de categorie meer dan 3 jaar.
Geld dit nog steeds?