volwassen dochter wilt hier wonen

anno2013
Topic Starter

volwassen dochter wilt hier wonen

#1 , 30 mar 2013 08:54

Even een korte uiteenzetting :

mijn partner en zijn vrouw zijn uiteen. dit al 10 jaar.
Samen hebben ze 2 dochters. nu 16 en 18 jaar.
Al die jaren waren de dochters bij de moeder tijdens de week en in het weekend bij ons.
Alsook betalen we al die jaren 320€ onderhoudsgeld per maand.

De oudste is nu 18 en woont sinds enkele weken bij ons. Niet officieël, omdat de moeder in een sociale woning woont, en indien het domicilie adres verandert, verhoogt de huurprijs.
Wij willen ze niet in de zak zetten, en willen dat voor haar voordeel zo laten.
Althans zou het voor ons voordeliger zijn, omdat wij samen 2 kindjes hebben, en dan 3 kinderen ten laste zouden hebben ipv 2.
Maar de moeder is alleenstaand.

Nu eist zij het volgende :
* beide dochters hun adres blijft daar ( dus ook van de meerderjarige die nu bij ons woont )
* ze wilt dat wij 150€ betalen voor de dochter die nog bij haar woont
* zij wilt geen geld betalen aan ons voor de meerderjarige die bij ons komt wonen.
* zij ontvangt het kindergeld, maar wilt wel hier en daar wat kopen voor de meerderjarige die bij ons woont.

dat klopt toch aan geen kanten?
Is het niet zo dat wij gewoon elk 1 kind onderhouden.
dat wij geen onderhoudsgelden meer betalen voor géén 1 van de 2 kinderen.
En dat zij in principe het kindergeld van de oudste naar ons stort?

Zij draagt de kosten van de jongste, wij de oudste.
Zij ontvangt nu ook studiebeurs enzo ..en wilt dat behouden?

Weet even geen raad.
Ik ( partner van de man) werk part-time. we hebben zelf 2 kindjes. + de oudste van mijn parnter die er nu bij komt.
en dan zouden we nog eens moeten 150€ aan onderhoudsgeld voor de andere dochter, terwijl wij niks ontvangen van de oudste?

Hoop dat jullie het wat snappen

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mariette

#2 , 30 mar 2013 09:32

Ik begrijp U volkomen.
Ten eerste wil de moeder dat U meehelpt aan domiciliefraude, en bovendien wil zij nog onderhoudsgeld voor de jongste PLUS kindergeld voor de oudste? dit kan totaal niet.

Als men gewoon begint met de wettelijke regels te volgen: domiciliering bij jullie, kindergeld voor de drie kinderen die dan bij jullie staan ingeschreven, alimentatie = nul operatie (ieder één kind). In dat geval kunnen jullie nog voor kleding en dergelijke van de jongste zorgen als tegemoetkoming. Kindergeld dient nu eenmaal niet voor het eigen onderhoud, maar voor de kinderen.
De oudste kan trouwens haar kindergeld op eigen rekening laten storten vermits ze volwassen is, maar ik vrees dat het dan minder wordt.

Het voorstel dat U geeft: behoudt van domicilie bij moeder, gewoon kindergeld van oudste doorstorten en geen alimentatie betalen, is dus nog veel lucratiever voor de moeder dan indien U gewoon de wet zou volgen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 mar 2013 09:56

Wat de moeder voorstelt is onwettig.
en kan vooral de moeder serieus in de problemen brengen.
De enigste en wettelijke regeling is.
Oudste dochter bij jullie domiciliëren gezien meerderjarig kan dat perfect.
Deze heeft trouwens recht op haar eigen kindergeld. Kindergeld verandert dus van adres en samenstelling.
Gezien nu elk één kind is er geen alimentatie meer nodig. Maar gelet op extra kosten van elk kind blijven de beide ouders aansprakelijk voor het onderhoud en ondersteuning van beide kinderen = onderhoudsverplichting los van alimentatie.

Wat de moeder doet is fraude. Gezien de striktere controles zou ik daar zeker niet aan meedoen. Gezien uw dochter meerderjarig is kan het goed mogelijk zijn dat zij wegens die fraude ook gaat vervolgd worden. Dus ook voor opletten. (vervolging oa voor misbruik, oplichting en valsheid in geschriften wat de strafwet betreft).
Mogelijk een onmiddellijke beëindiging van het huurcontract het bijbetalen EN een schadevergoeding.

Het is de rechter die het vonnis kan wijzigen.
Persoonlijk denk ik dat dit de enigste correcte weg is en zeker niet het voorstel van de moeder.

Reclame

anno2013
Topic Starter

#4 , 30 mar 2013 11:39

Bedankt voor jullie info.
Denk ook wel dat de enige oplossing de wettelijke is.
Wordt nog een heel drama.

Terug naar “Echtscheiding”