In augustus 2008 kom ik tot de ontdekking dat mijn man er buitenechtelijke relatie heeft. Het komt tot een ontwrichting van het huwelijk, en op 23 augustus 2008 trekt hij bij zijn nieuwe vriendin in. Hij neemt zijn kleding en inkomen mee.
We waren gehuwd op 20/07/2007.
We hadden samen een huis gekocht voor het huwelijk (in tontine) in 2006. Mijn ouders hebben voor de aankoop van deze woning 45.000 € geschonken, geregistreerd bij de notaris. Er werd bij de notaris een document opgesteld, en ondertekent door mijn ex, dat bij verkoop van dit huis deze gelden terug aan mij zouden toebehoren.
We hadden samen een gewone commanditaire vennootschap opgericht in 2006. Ik werkte voor de vennootschap als zelfstandige in hoofdberoep, en de uitbating van de vennootschap vond plaats in de echtelijke woning.
Zowel de huwgemeenschap als de vennootschap hadden schulden. Er werd een EOT opgesteld die de schuldenlast zou regelen na de verkoop van de echtelijke woning. Er is duidelijk te kennen gegeven in deze EOT , dat de verkoop van de echtelijke woning , de schulden niet volledig zou kunnen betaald worden. Er is tevens in deze EOT rekening gehouden met de schenking van 45.000 €.
De echtelijke woning werd verkocht in juli 2009. Mijn ex was niet aanwezig bij de verkoop en geeft de notaris volmacht. De notaris overhandigt mij een cheque van 48.621,69 €
Volgens de afspraken van de EOT gebruik ik deze gelden om de gemeenschappelijke schulden, zowel privé, als van de vennootschap te betalen. Ik stuur mijn ex een afrekening en vraag hem een bedrag van 23.415,38 € te betalen. Mijn ex reageert niet.
Ik ga ten rade bij een advocate. Zij schrijft mij ex aan in augustus 2009 zonder resultaat. Er was een tweede verschijning voorzien bij de rechtbank op 27/08/2009 en er wordt uitstel gevraagd en bekomen en verzet naar 4 september 2009. Er wordt beslist de echtscheiding op basis van de EOT niet te laten doorgaan en de echtscheiding aan te vragen op grond van feitelijke scheiding. We regelen tevens een bijzondere algemene vergadering om te vennootschap vervroegd te kunnen ontbinden. De vindt pas plaats op 26/04/2010.Mijn ex komt niet opdagen, en de zaak valt stil. Mijn advocate ook.
De scheiding werd ingeleid op 26 augustus 2010 op basis van feitelijke scheiding, door mijn ex. Ik ben dus de verwerende partij. Volgens de wet leven we wettelijk gescheiden sedert 1 juni 2009. Volgens de praktijk leefden we gescheiden van augustus 2008. Ik laat mij hierbij verdedigen door een nieuwe advocate. De gerechtelijke vereffening - verdeling wordt gestart in juni 2011. In deze vereffening – verdeling wordt zowel gesproken over de privé schulden als de schulden op naam van de vennootschap. Mijn advocate is van mening dat de vereffening – verdeling van het huwelijksvermogen dient afgewacht te worden tot de vereffening van de vennootschap is geregeld.
Problemen rond de vennootschap
Ik ben onbezoldigd zaakvoerder vanaf 01/04/2009. Mijn ex was zaakvoerder tot 31/03/2009. Beiden zijn we beherend vennoot en hij is 49% aanspraken voor de schulden, en ik 51%. De vennootschap heeft geen inkomsten meer sinds 2010 en de BTW werd stopgezet in februari 2010.
Het stopzetten van de BTW activiteit van de vennootschap had een controle tot gevolg. Ik had toen een werkloosheidsvergoeding van gemiddeld 1.000€/maand. Ik zat in financiële problemen, maar had met mijn toenmalig boekhoudkantoor een afbetalingsplan afgesproken (jammer genoeg telefonisch)om dit te regelen. Jammer genoeg was ik de enige die zich aan de afspraken hield. Zij besloten eenzijdig niet verder te werken aan mijn dossier en mijn aangifte van het aanslagjaar 2010 niet in te dienen. Gevolg een belastingsschuld van 9.978,89 €. In augustus 2011 ontvang ik hierdoor een schrijven ivm met loonbeslag. Ik vraag hierbij raad aan mijn advocate, die mij verteld hieraan niets te kunnen doen. Ik ga ten rade bij een nieuwe advocaat en een nieuw boekhoudkantoor en we tekenen bezwaar aan. Het antwoord van de controle is echter negatief, en mijn boekhouder raad aan in beroep te gaan. Ik vraag mijn nieuwe advocaat beroep aan te tekenen, en hij bevestigt mij schriftelijk dat hij dit tijdig heeft gedaan op datum van 15/05/2012. Echter op 14/02/2013 krijgt mij zoon,op aanraden van het eerste boekhoudkantoor ingeschreven als zaakvoerder sinds 1/4/2009, een dwangbevel rond deze zaak. Ik tracht hierover ten rade te gaan bij mijn advocaat, maar die reageert niet op mijn schrijven, mijn mails en mijn telefoonberichten. Ik heb dus ook geen inzage tot mijn dossier. Ik schrijf de stafhouder aan en ga ten rade bij een nieuwe advocaat. Tevens regel ik een afbetalingsplan met de ontvanger in afwachting op mijn dossier.
Aangezien de vennootschap niet kan worden stopgezet , zonder medewerking van mijn ex, moet ik tevens vennootschapbelastingen blijven betalen. Ik heb deze niet betaald sinds 2010. Mijn zoon krijgt hier tevens een dwangbevel over op 15/02/2013. Ik regel een afbetalingsplan met de deurwaarder.
De vennootschap heeft tot op vandaag een totale schuld van +/- 12.000 €.
Er werd mij aangeraden de het faillissement van de vennootschap aan te vragen. Ik heb dit geprobeerd bij de Rechtbank van Koophandel in Antwerpen, maar ben zonder gevolg terug naar huis gestuurd. Ik moet de toestemming hebben van mijn ex want ik heb een 2/3 meerderheid hiervoor nodig. Ik heb een bijzondere algemene vergadering ingepland op 4/4/2013. De datum werd in overleg met mijn ex bepaald op 17/03/2013. 1 uur voor aanvang van deze vergadering krijg ik een mail van mijn ex dat hij niet op de vergadering kan aanwezig omdat hij bijkomende bewijsstukken opvraagt ivm met cijfers van 2012. De laatst ingediende cijfers 2011 werden bij de uitnodiging verstuurd, alsook de cijfers van 2010 en 2009.
Privé-problemen
De enige privé schulden die ik vandaag, bij mijn weten, nog heb is de factuur van advocate nummer 2, en bij de vader van mijn kinderen (kosten bijdrage kids) Totaal bedrag : +/- 1.200 €
De verreffening verdeling van het privévermogen, ligt zoals eerder al aangegeven stil van 6/09/2011.
Ik heb ondertussen zelf contact opgenomen met de aangestelde notaris en opnieuw bewijsstukken aangeleverd op 21/3/2013. Ik moet wachten op zijn voorstel.
Conclusie
Ik kamp als sinds 2008 met financiële problemen. Deze echtscheiding heeft , buiten de emotionele gevolgen , mij al veel geld gekost en miserie gegeven.
Ik ben loontrekkende en heb een netto inkomen van 1.700 €. Met alle afbetalingsplannen houdt ik hiervan slechts 74 € per maand over om van te leven. Ik heb deze 74 € alleen al nodig om diesel te tanken, zodat ik op mijn werk geraak.
Als ik het faillissement daadwerkelijk aanvraag, dan wordt beslag op mijn goederen gelegd. Ik bezit een gedeelde eigendom samen met mijn ouders . Ik heb de naakte eigendom, mijn ouders hebben vruchtgebruik. Vermoedelijk kan deze ook worden aangeslagen, en staan mijn ouders op straat. Ik heb al 2 jaar geen contact meer met mijn ouders, maar dit kan ik hen niet aandoen.
Mijn ex is volgens mij heel goed op de hoogte van mijn situatie en tracht door middel van tijd te rekken, mij financieel dood te knijpen,om op die manier zijn verantwoordelijkheden te ontlopen.
Hoeveel moet deze echtscheiding nog gaan kosten ?
Waar moet ik de financiële middelen halen om mij te verdedigen ?
Heb ik dan geen recht op een menswaardig bestaan ?