hoe toepassen wat werd beschreven in de EOT?

javier
Topic Starter

hoe toepassen wat werd beschreven in de EOT?

#1 , 02 mei 2013 15:47

k ben in 2005 gescheiden met een EOT.
Ik betaal alimentatie voor mijn ex-vrouw en momenteel nog voor 1 van mijn kinderen omdat diens universiteire studies
nog niet zijn afgerond.
In de EOT werd opgenomen dat indien ik minder zou verdienen, en dit zou gebeuren buiten mijn wil om, wegens ziekte of invaliditeit de alimentatie zou verminderen of wegvallen.
Momenteel lijd ik reeds 5 jaar aan een erg invaliderende ziekte die me verhindert mijn beroep nog verder uit te oefenen. Ik leef nu van een uitkering van het ziekenfond.
Inmiddels moet ik rondkomen met slechts 40% van mijn huidige loon. Deze situatie wordt me financieel erg benard.
Ik zou daarom ook datgene willen toepassen wat in de EOT beschreven werd.
Ik heb begrepen dat ik niet op eigen houtje kan handelen , welke stappen moet ik echter ondernemen om dit alles zonder problemen tot uitvoering te laten brengen?
Waar/bij wie moet ik hiervoor terrecht?
Een nieuwe juridische strijd zou ik erg graag vermijden.
Alvast bedankt voor een antwoord.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 02 mei 2013 16:03

het EOT is bekrachtigd en aan alle partijen bekend gemaakt, dus uitvoerbaar (dacht ik)
Je bezorgt keurig voordat je het ook uitvoert, je ex een bewijs, uittreksel van de ziekte-uitkering die je krijgt. Met als begeleid schrijven dat je financiele middelen dus maar 40% bedragen van normale loon door ziekte. Daardoor kan je nog slechts 40% van de toen opgelegde alimentatiesom betalen.
Ik dacht niet dat je in dit geval nog andere stappen moet ondernemen. Je doet gewoon wat er in het EOT staat.
Stel nu dat je herstelt en terug gaat werken, dan moet je natuurlijk wel ook de alimentatie aanpassen aan de vernieuwde toestand.
courage en beterschap toegewenst.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 mei 2013 16:09

Ik vermoed dat in de EOT-overeenkomst niet zal staan dat het onderhoudsgeld verminderd wordt in dezelfde verhouding als het inkomen vermindert.

Een sterke daling van het inkomen kan bijvoorbeeld tot gevolg hebben dat het inkomen van de man lager is dan dit van de vrouw zodat het onderhoudsgeld helemaal kan afgeschaft worden.

U kan trachten een akkoord af te sluiten met mevrouw. Als dit niet mogelijk is: verzoekschrift neerleggen bij de vrederechter.

Reclame

javier
Topic Starter

#4 , 02 mei 2013 19:27

Bedankt voor het antwoord.

Eylis, mij leek het ook logisch dat ik gewoon de EOT kon toepassen, dit was immers wat we toen samen overeengekomen waren.
Ik heb haar van mijn toestand op de hoogte gebracht, ik heb haar ook uitgelegd dat ik haar gedurende mijn ziekte minder zou betalen.
als antwoord kreeg ik een brief van haar advocaat waarin stond dat ik naliet het juiste bedrag te betalen.

Een verzoekschrift neerleggen bij de vrederechter, impliceert dat ik een advocaat dien te nemen,
Dat we toch weer in een juridisch steekgevecht terecht zullen komen?
Hoe lang zal dit weer duren?
hier heb ik noch de energie, noch het geld voor...
Ik had gehoopt dat dit simpeler op te lossen was.
Ik wens immers gewoon uit te voeren zoals het in de EOT beschreven staat, niet meer of niet minder.

Terug naar “Echtscheiding”