betalen alimentatie - van welke rekening?

x.shot
Topic Starter

betalen alimentatie - van welke rekening?

#1 , 06 mei 2013 15:55

Hoi,

Mijn vriend betaalt de alimentatie voor zijn kinderen via mijn persoonlijke rekening.
Het geld gaat dus op de rekening van zijn ex, maar niet van zijn rekening, maar van de mijne, wél met de nodige referentie 'alimentatie *naam kinderen + maand*'
Is dit wettelijk wel oké?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
x.shot
Topic Starter

#2 , 07 mei 2013 10:53

Niemand die het weet of dit wettelijk oké is? kan hij de betaalde alimentatie inbrengen bij zijn belastingen als de bedragen niet van zijn persoonlijke rekeningen betaald werden?

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 mei 2013 11:22

Het is wettelijk in orde, in die zin dat het onderhoudsgeld geldig betaald is.

Uw vriend riskeert echter moeilijkheden met de fiscus als die een controle doen. Het onderhoudsgeld is niet door hem betaald maar door U en dus kan hij het niet aftrekken van zijn belastbare inkomsten.

U kan dus beter het geld van uw rekening op zijn rekening storten, en dan betaalt hij van zijn rekening dit onderhoudsgeld. Dan zal hij geen problemen met de fiscus hebben.

Reclame

x.shot
Topic Starter

#4 , 07 mei 2013 11:40

Het is wettelijk in orde, in die zin dat het onderhoudsgeld geldig betaald is.

Uw vriend riskeert echter moeilijkheden met de fiscus als die een controle doen. Het onderhoudsgeld is niet door hem betaald maar door U en dus kan hij het niet aftrekken van zijn belastbare inkomsten.

U kan dus beter het geld van uw rekening op zijn rekening storten, en dan betaalt hij van zijn rekening dit onderhoudsgeld. Dan zal hij geen problemen met de fiscus hebben.

Bedankt voor uw uitleg.
Het is wel zo dat mijn vriend zijn loon op mijn rekening gestort wordt, dus bij een eventuele controle kunnen we bewijzen dat zijn inkomsten ook op die rekening komen, maar zoals je zei, best om een gemeenschappelijk rekening te openen.

moonlady

#5 , 07 mei 2013 13:43

ik heb jaren alimentatie betaald voor mijn stiefdochter met mijn rekening waarop beide lonen gestort werden. geen enkel probleem hoor

eylis

#6 , 07 mei 2013 14:33

ik vind het een vreemde en zeer onduidelijke toestand en ik zou het zelf als ouder uitdrukkelijk vermijden...
Poster en zijn partner hebben géén gemeenschappelijke rekening waar beiden titularis over zijn....
als de andere ouder lelijk wil doen: kan zij/hij een zaak aanvatten: de betrokken ouder betaalt immers (strikt genomen) de alimentatie niet uit. en dat de ouder zijn loon stort op de rekening van de vriend(in) dat is de zaak van de rechthebbende niet.
volgens een vonnis moet de ouder de alimentatie betalen, niet een vriend(in)
jullie staan tov elkaar niet in een wettelijk verband wat dit vonnis betreft...

Terug naar “Echtscheiding”