alimentatie na 9 jaar

shooterke
Topic Starter

alimentatie na 9 jaar

#1 , 07 mei 2013 16:29

Hoi allemaal,

Ben nooit getrouwd geweest maar wel samen een kind van 9j.

In het begin had ik duidelijk gemaakt dat ik een regeling wou via de jeugdrechtbank dit wilden zij niet ze zei ze hoefde ook geen alimentatie.

Nu na 9 jaar vraagt ze opeens alimentatie geld hoe ik dit wil regelen met haar!

Ik ben ook geen onmens en wil gerust een deel kleren kopen helft schoolrekeningen betalen en vrije tijd (vrije tijd bij mij of een sport) maar wil haar geen geld overhandigden omdar zij dit mss misbruikt.

Kan zij mij nog laten oproepen voor die 9j alimentatie of?

mvg,

shooterke

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 mei 2013 18:54

Er is dus nog altijd geen regeling via vonnis jeugdrechtbank blijkbaar?
Zijn er bewijzen dat u in het verleden 'iets' betaald hebt?

shooterke
Topic Starter

#3 , 07 mei 2013 18:59

neee maar ik mocht het kind de eerste jaren bijna niet zien volgens sommige bronnen zouden de eerste 5j al vervallen zijn

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 mei 2013 19:08

Bij mijn weten kan men 5 jaar teruggaan.

j.demoor

#5 , 09 mei 2013 09:33

Ik ga ervan uit dat u het kind erkend hebt.

“Art.203.§ 1. De ouders dienen naar evenredigheid van hun middelen te zorgen voor de huisvesting, het levensonderhoud, de gezondheid, het toezicht, de opvoeding, de opleiding en de ontplooiing van hun kinderen. Indien de opleiding niet voltooid is, loopt de verplichting door na de meerderjarigheid van het kind...”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

“Hoewel de rechtsspreuk 'onderhoudsgeld kent geen achterstallen' geen rechtsregel met algemene toedracht van het positief recht uitmaakt,dient uit de art.205 tot 211 te worden afgeleid dat de onderhoudsgelden in principe slechts verschuldigd worden wanneer zij door de schuldeiser aangevraagd worden. De in de art.203 en 303 vermelde verbintenissen ten behoeve van de kinderen bestaan echter afgezien van elke vordering die ingesteld wordt ten einde de uitvoering ervan te krijgen“(Cass. 2 juni 1978,Pas. 1978,I,1142,Arr.Cass. 1978,1173,R.W. 1978-79,904).

Echter: “Art.2277.Termijnen van...uitkeringen tot levensonderhoud...Verjaren door verloop van vijf jaren“(B.W.).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Echtscheiding”