Uit elkaar gaan - Verkoop huis?

UItelkaar
Topic Starter

Uit elkaar gaan - Verkoop huis?

#1 , 04 jun 2013 11:17

Financieel lijkt het huis verkopen zinvol bij een breuk. Maar voor de kinderen is dat wel erg ingrijpend. Daarenboven is ook de maandelijkse afbetaling nu beperkt.
Ik ga weg bij mijn partner maar zou graag hebben dat zij daar met de kinderen blijft wonen. De maandelijkse aflossing is laag en het is een ideaal huis.
Is het niet zinvoller dat ik de lening gewoon voor de helft verder mee blijf afbetalen. Zo blijft het ook mijn huis en kunnen de kinderen in hun huis en omgeving blijven wonen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
UItelkaar
Topic Starter

#2 , 04 jun 2013 11:18

Uiteraard sta ik er voor open als haar toekomstige partner mij zou willen uitkopen.

Marijkealleen

#3 , 04 jun 2013 15:42

Dit valt natuurlijk perfect te beschrijven bij de notaris, maar ik zou dit voor een bepaalde tijdspanne doen, bv. tot het jongste kind 18 jaar is. Daarna kan er een andere regeling getroffen worden of de lopende overeenkomst verlengd. Ik zou me in ieder geval niet vastpinnen tot het einde der tijden.
Uw ex-partner kan inderdaad een nieuwe man in haar leven krijgen, en verder willen gaan met hem (en diens kinderen eventueel). Dan moet er inderdaad de mogelijkheid zijn dat jullie oorspronkelijke overeenkomst herzien wordt om jezelf niet vast te zetten. Besef ook dat de eventuele goede relatie die u nu hebt met uw expartner geen garantie bevat dat die blijft duren. Relaties durven nogal eens te verzuren als er nieuwe partners in het leven komen, omdat die nieuwe partners ook een eigen leven willen met zo weinig mogelijk financiële verbintenissen aan het vroegere leven van hun vriend(in).
Hetgeen u nu doet met de beste bedoelingen kan later een zure appel worden.

Reclame

UItelkaar
Topic Starter

#4 , 05 jun 2013 12:53

Dus, om het financieel draaglijk te houden is het samen blijven afbetalen van het huis waarin mijn (ex)partner blijft wonen met de kinderen een goede optie. Zodra er een nieuwe partner is die medeeigenaar wil worden van het huis, kan deze mij natuurlijk uitkopen. Zo ervaart niemand ooit financiële narigheid door het huis.
Verzuring van de relatie is volgens mij niet echt een argument. Dat leidt er toe dat ik mijn ex toch opzadel met een financieel probleem dat ze niet kan dragen waardoor ze toch het huis moet verkopen en de kinderen uit hun omgeving moeten. De kinderen mogen de dupe niet zijn. Immers, een verzuurde relatie hoeft toch geen gevolgen te hebben voor de afbetaling en het eigenaarschap van het huis? Dat staat los van onze relatie. Natuurlijk kan het dat mijn ex dan werken laat uitvoeren aan het huis die de waarde verhogen, maar dat kan dat worden in rekening gebracht bij de overeen te komen uitkoopsom of wanneer het huis uiteindelijk zal worden verkocht. Toch?

Turaki

#5 , 05 jun 2013 13:08

Best ook in de overeenkomst zetten dat u geen beroep doet op een woonstvergoeding. Normaal heeft u recht op de helft van de huur die de woning zou opbrengen als u er niet meer woont, wat in de praktijk meestal wordt geregeld doordat de achterblijvende eigenaar de lening alleen verder aflost.

Marijkealleen

#6 , 19 jun 2013 17:35

Sorry, ben effe met vakantie geweest.
Wat ik eigenlijk wilde zeggen is dat situaties nogal eens durven veranderen, en je dan spijt kunt krijgen van genomen beslissingen die op het moment dat je ze maakte de enige goede leken. Zet jezelf niet vast voor een onbepaalde tijd.
Om een voorbeeld te geven : voor een vriendin van me en haar (ex)man werkte dit een paar jaren goed. Ze gingen scheiden, hij betaalde mee het huis af tot de kinderen afgestudeerd waren (ze waren op dat moment 5 en 7jaar). Hij betaalde alimentatie voor de kinderen omdat hij een nieuwe vriendin had waar hij mee ging samenwonen en het huis te klein was ofzo.. ? Dus : geen co-ouderschap, wel een goede regeling zodat de kinderen hun papa veel konden zien. De vriendin werd zijn vrouw, er er kwam een kindje bij, maar een huis kon het nieuwe koppel zich niet veroorloven wegens de zware financiële last van papa (die nog minimum 13 jaar zou duren), met veel ruzies tot gevolg omdat hij zijn belofte wou nakomen en er geen enkel alternatief voorzien was. resultaat : voor de tweede keer gescheiden, maar deze keer met een hoop ruzie en een tweede ex die zijn laatste cent vordert.
Als er een nieuwe partner komt in het leven van jou of je exvrouw, wil dat niet zeggen dat 1. de partner van je ex zich ook wil inkopen, of 2. dat jouw nieuwe partner kan leven met een situatie die nog jaren zal aanslepen. Dus : maak zeer goede afspraken en hou met een hoop scenario's rekening.
Het is edel om je kinderen in 'hun' huis te laten, maar zie dat je hen zelf ook een thuis kunt geven.
Je kunt je ex steunen totdat ze een oplossing gevonden heeft die werkbaar is voor jullie beiden.

Terug naar “Echtscheiding”