Ter info: Onderhoudsuitkering, ook bij co-ouderschap

Tope
Topic Starter

Ter info: Onderhoudsuitkering, ook bij co-ouderschap

#1 , 06 jun 2013 09:44

"Na een relatiebreuk beslissen ouders heel vaak om de kinderen in co-ouderschap op te voeden. Een van de argumenten is dat er dan geen onderhoudsuitkering voor de kinderen moet worden betaald. Maar niets is minder waar."

Lees meer op: http://www.tijd.be/r/t/1/id/9355085" onclick="window.open(this.href);return false;

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 06 jun 2013 10:31

tope, kinderen moeten ALTIJD in co-ouderschap opgevoed worden volgens de huidige wetgeving....
Je bedoelt waarschijnlijk het verblijfsco-ouderschap of bilocatie.

x.shot

#3 , 06 jun 2013 10:35

eylis, niet altijd hoor en spijtig genoeg kan ik ervan meespreken :(

Reclame

eylis

#4 , 06 jun 2013 10:38

effe artikel goed doorgelezen..
Is een artikel dat voor jan modaal behoorlijk verwarring schept omdat de woordvoerder van de bond géén onderscheid maakt tussen onderhoudsbijdrage en de bijdrage in de biezondere/buitengwone kosten.
Herlees het eens in dat perspectief en dan zie je dat bepaalde "mogelijke knooppuntene in het verhaal vanzelf opgelost worden.
Gewone kinderalimentatie wordt anni 2013 nog zelden toegestaan/gevonnist bij bilocatie. Maar het aandeel in de biezondere kosten kan inderdaad meer dan de helft zijn voor de "betere verdiener".
Maar je advocaat moet dat wel goed aanpakken en argumenteren. Daar zie ik vaak dat er nogal met het slappe handje verdedigd wordt, met alle resultaten vandien.

Simbad

#5 , 06 jun 2013 19:40

Maar je advocaat moet dat wel goed aanpakken en argumenteren. Daar zie ik vaak dat er nogal met het slappe handje verdedigd wordt, met alle resultaten vandien.
Inderdaad, als vader wordt je verdedigt met het slappe handje. Voor moeders wordt de rode loper uitgerold....
11 jaar vechtscheiding en het einde is nog niet in zicht
Meer dan 110 advocaten gecontacteerd
6 rechters hebben een uitspraak gedaan. 5 vonden het niet eens de moeite mijn argumenten te argumenteren
Conclusie ? Lees mijn posts

eylis

#6 , 07 jun 2013 10:04

Maar Simbad, hoe is dat nu mogelijk? Als je wordt verdedigd met een slap handje? Dat hangt toch af van de advocaat die je ZELF kiest?
Er is - dacht ik - geen algemeen inter-advocatencomplot voor moeders en tegen vaders??
Pak je advocaat bij zijn lurven, leg hem een lijst met jouw argumenten onder de neus en daaruit distilleert een advocaat een goede verdediging.

lucgescheiden

#7 , 09 jun 2013 13:42

Maar eylis, hoe is dat nu mogelijk? Als moeders een echtscheidingseis inspannen, dan stellen zij de eisen. Deze eisen worden sinds 2007 'gesupporteerd' door de wetgeving. Daarmede heeft de advocaat van moeder het winnende lot in handen, dat hij uiteraard onder geen geding uit handen zal geven. Deze advocaat wilt zijn confrater nogwel de kruimels gunnen van zijn feestje, door hem de verdediging met een slap handje te laten voeren.
Wat dient de onervaren vader dan nog zijn, en de kinderen hun, tijd te verdoen aan het argumenteren tegen dergelijk complot?

Het mag nogal duidelijk zijn dat het hier aan de Rechtbank is om de rechten van kinderen en vaders te vrijwaren, in praktijk acht deze zich echter onbevoegd om aan de opdracht te voldoen, zich net verschuilend achter de huidige wetgeving.
Handige documenten voor Personenrecht

eylis

#8 , 09 jun 2013 18:07

Luc....moeders die de echtscheidingseis inspannen?
Wil je ajb de statistieken eens bekijken van de echstscheidingen tussen 2010 en nu?
Het aantal koppels dat samen de precedure opstart (het het daarom nog niet eens zijn hoor...verrre van)
en het aantal mannen of vrouwen die eenzijdig de echtscheiding aanvragen.
tamelijk veelzeggend ook dat je als term het geladen "echtscheidingsEIS inspannen" hanteert.

lucgescheiden

#9 , 11 jun 2013 20:10

De nieuwe wetgeving werd van kracht in 2007, en zorgde er inderdaad voor dat het zinloos is voor een ouder om zich nog te verzetten tegen scheidingseisen...
Maar je hebt gelijk; wie de scheidingeis inzet is in deze discussie niet langer relevant, de gevolgen echter wel.
Het winnend lot van de advocaat eveneens.

Een huwelijkscontract is evenzo een contract als een ander, maar het blijft blijkbaar zinvol om de ouder die het huwelijk wenst te redden, daar voor af te rekenen. Tekent u eens een ander soort contract, en stel hierop vervolgens dezelfde eisen: men zal u op de Rechtbank op luid hoongelach onthalen. In echtscheiding daarintegen blijken zelfs de kinderen nog als hefboom te mogen dienen!

eylis

#10 , 12 jun 2013 09:46

Luc, probeer nu eens abstractie te maken van je persoonlijke gevoelens...
Dat kleurt je posts altijd maar weer en dan gééf je eigenlijk geen bruikbare juridische raad, maar louter je mening.
Een huwelijk kàn stranden omdat de éné niet meer wil, ondanks dat de andere wél nog wil. Maar dat werkt echt niet hoor, mensen verplichten getrouwd te blijven....
Ik zou mijn partner voor de rest van ons leven niet in de ogen kunnen kijken als ik wist dat hij eigenlijk gewoon wég wil en bij mij blijft omdat er een wet bestaat die het mogelijk maakt dat ik een scheidingsvraag WEIGER... snap je?
Dan is de liefde zo sterk dat je je partner laat gaan omdat je wil dat hij/zij gelukkig is.
En meestal worden dat de beste co-ouders na de scheiding...en waarom? Omdat de ene partner aanvaardt dat de andere het contract wil verbreken. En dan zijn voorwaarden wél bespreekbaar.

lucgescheiden

#11 , 13 jun 2013 00:39

Eylis, Probeer nu eens te lezen wat er staat ajb...
Wanneer ik mijn eigen mening geef, dan betreft dit een ervaring. aldus ook een waarschuwing , en dus een raad
Dat getrouwd blijven niet werkt, mag u zoals ik hoger schreef eens gaan uitleggen aan alle contract-houders die eigenlijk eveneens onder hun contact onderuit willen, maar gezien het geen huwelijkscontract betreft daar niet onderuit kunnen zonder de medecontracthouder te vergoeden.
Alle partijen die zich tot een contract verbinden, verschillend van een huwelijkscontract, ondertekenen als het ware een waarborg, waardoor de
contractbreker de andere partij niet in de kou laat staan door beëindiging.
Bij vechtscheiidng gebeurd net het OMGEKEERDE... snap je?
En meestal heeft dit niets meer met liefde te maken, slechts met het de ander co-ouder onmogelijk maken om zijn/haar ouderschap nog te kunnen waar maken,
door een politiek van uitbuiting en weigering tot communicatie zodat geen minnelijke schikking mogelijk blijkt.

Terug naar “Echtscheiding”