onderhoudsgeld betalen??afgestudeerd=>maanden wachttijd vdab

moonlady
Topic Starter

onderhoudsgeld betalen??afgestudeerd=>maanden wachttijd vdab

#1 , 26 jun 2013 13:47

even een vraagje. wanneer je kind afgestudeerd is dient het zich te laten inschrijven bij de vdab. kind komt dan 11 maanden of zoiets op een wachtlijst bij de vdab en pas na 11 maanden zal het werkloosheidsuitkering krijgen. dient men onderhoudsgeld te betalen zolang het kind geen eigen inkomen heeft? dus wanneer het nog geen werkloosheidsvergoeding krijgt en ook nog geen werk heeft, dient men dan onderhoudsgeld te betalen voor het kind?
alvast bedankt voor uw antwoord

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
moonlady
Topic Starter

#2 , 02 jul 2013 16:03

is er dan niemand die het antwoord weet??????

eylis

#3 , 02 jul 2013 17:19

onderhoudsbijdrage is verplicht tot je kind een (vervangings)inkomen ontvangt. Dus dat is héél duidelijk uiteraard nà de wachttijd voor een werkloosheidsuitkering. Het is ook gewoon logisch. Zolang het kind geen middelen heeft, kan het ook niet voor zichzelf zorgen... Je kan uiteraard wél tussentijdse interims in mindering brengen. dus als je kind op bepaalde tijdstippen in die wachtperiode gewerkt heeft, moet je voor die bezoldigde periodes géén onderhoudsbijdrage leveren. Het is soms wél moeilijk om nu precies te weten te komen of je kind dat wel of niet doet.

Reclame

moonlady
Topic Starter

#4 , 03 jul 2013 13:05

heer erg bedankt eylis voor de uitleg.
groetjes van moonlady

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 jul 2013 18:33

Hier eens lezen:
De ganse site geeft goede info
http://www.houvast.be/tekst412.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;

RL1

#6 , 10 jul 2013 12:15

verschil tussen wachttijd en BIT
BIT = BeroepsInschakelingstijd.
Mijn EOT is opgemaakt in 2008 toen geldde de klassiek wachttijd van 6 maanden nadat je afgestudeerd was kreeg je na deze tijd uitkering. Met als gevolg een inkomen, met als gevolg dat het alimentatiegeld verplichting stoptte. Maar nu met de BIT, duurt het zo'n jaar vooraleer je inkomen 'krijgt' wanneer je geen werk kunt vinden na afstuderen.
Mijn vraag is nu: Wordt ik nu ongewild gestraft door een wets-wijziging in 2010, of kan ik het hard maken dat wachttijd moet geïnterpreteerd worden bij het opmaken van de EOT? En dus bijgevolg mag stoppen met alimentatiegeld te betalen rond februari 2014 wanneer men zich nu inschrijft, dus de 6 maanden. Kan mijn ex zomaar naar DAVO stappen rond april 2014 omdat ik 2 maanden achter elkaar niet betaald heb?????

eylis

#7 , 10 jul 2013 12:23

in feite geldt het gezond verstand:zolang het kind geen middelen heeft om voor zichzelf te zorgen, moet je bijdragen in het onderhoud. dus of het ding nu "wachttijd" heet of "BI" of "kadootje van de overheid", en als het nu gewoon langer duurt voordat het kind eeen uitkering krijgt, ja dan blijf je onderhoudsplichtig.
Maar alle gekheid op een stokje, ik geen enkele afgestudeerde die zichzelf respecteert die op zijn luie krent zit te wachten op een uitkering. en al zeker geen jaar: die gaan allemaal interimmen of doen losse opdrachtjes ; Tracht daar achter te komen en die periodes mag je gerust in mindering brengen op de maandelijkse alimentatiesom.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#8 , 10 jul 2013 14:32

En ja uw ex kan naar DAVO stappen bij niet betaling.
Ex kan ook naar politie stappen en aangifte doen van wat familieverlating wordt genoemd in het strafrecht ..art 391 bis ...
vanaf 2 maanden niet betaling is dit een strafrechtelijk vervolgbaar feit.
U kan er dus bijkomend voor veroordeeld worden ... dus best betalen.

salai50

#9 , 10 jul 2013 19:54

en als de dochter een contract van bepaalde duur heeft, en na 9 dagen haar werk zelfopgeeft
en dit vermeld staat op haar c4 ?

Heb haar en de zus (16 jaar) al 8 maanden niet meer gezien.

eylis

#10 , 12 jul 2013 16:55

in geval dat het kind zélf ontslag geeft kan ze onmogelijk onderhoudsplicht eisen van de ouders. Want dan verzaakt ze ook nog eens moedwillig aan werkloosheidsondersteuning.
En als je minderjarige kind al 9-8 maanden niet meer gezien hebt, is dat een misdrijf tegen de wet van het co-ouderschap en het recht en de plicht om je kinderen op te voeden en er een affectieve relatie mee op te bouwen.

Terug naar “Echtscheiding”