#2 , 08 jul 2013 15:51
Ik vrees dat onderling regelen niet meer aan de orde is, wel? Jij wil A, zij wil B en niemand wil buigen.
Sowieso hebben jullie co-ouderschap. Dat betekent dat jullie als ouders SAMEN alle belangrijke dingen in het leven van het kind moeten beslissen: schoolkeuze, godsdienst, hobby, opvoeding, ... Co-ouderschap kan je dus niet afdwingen, want dat heb je. Men kan het je ook niet weigeren.
Verder is ook VERBLIJFSco-ouderschap (ook gekend als week/week of bilocatie) deze dagen de regel. De rechter moet dit bij voorkeur onderzoeken en toekennen, tenzij er ernstige tegenindicaties bestaan, zoals: verslaving, misbruik, maar ook afstand tussen de woonplaatsen van de ouders of de leeftijd van het kind.
In principe regelt elke ouder zelf de opvang in de week dat de kinderen bij hem of haar zijn en heeft de andere ouder daar niet mee te moeien. Ook mensen die niet gescheiden zijn, hebben vaak een job waardoor ze genoodzaakt zijn gebruik te maken van voor -of naschoolse opvang of opvang door derden. Hoewel niemand er dus eigenlijk uitstaans mee heeft hoe jij de zaken regeling in jouw week, weet ik echter uit ervaring dat het enkel in je voordeel kan spelen, moest je toch een plan in je hoofd hebben zitten van hoe je de opvang en dergelijke gaat regelen. Je laat dan zien dat je er wel degelijk goed over nagedacht hebt én je een oplossing hebt voor mogelijke problemen.
Bij ons is het een rechtszaak geworden en heeft onze advocaat deze punten mee opgenomen in haar conclusie. Er was na deze conclusie géén euimte meer voor de tegenpartij om te discussieren, want in de, toch nog beknopte, conclusie stond alles al weerlegd waar ze ook maar moeilijk over konden doen.
Ik zou beginnen met aan je ex een keer duidelijk te laten weten dat als jullie er niet onderling uitgeraken een procedure inleiden de volgende stap zal zijn, want dat je geen genoegen kan nemen met slechts 3 dagen op 14. Ook jullie kind heeft recht op een evenwaardige band met zijn/haar vader en moeder. Lukt het niet, spreek dan inderdaad een advocaat aan. Die zal waarschijnlijk ook nog eerst proberen druk te zetten met een aangetekend schrijven waarom staat dat je dit niet voor de rechtbank wenst te regelen, maar dat je je genoodzaakt zal zien, indien zij weigert constructief mee te werken. (Of zoiets was het bij ons)
Veel succes!