Ik heb 2 vragen waar ik zelf het antwoord niet (volledig) op weet, alle hulp is welkom.
Vraag 1:
Een vriendin is momenteel zwanger van haar huidige partner (zijn reeds meerdere jaren samen). Haar partner is reeds geruime tijd (lees jaren) feitelijk uit elkaar met zijn echtgenote. De scheiding is nog niet ingezet (zie vraag 2).
Ik heb reeds opgezocht dat de vader het kind voor of na de geboorte kan erkennen. Deze erkenning moet echter gehomologeerd worden gezien de vader nog gehuwd is. Hiervoor dient een verzoekschrift ingediend te worden waarbij de echtgenote in het geding betrokken wordt.
Vraag: hoe zit dit concreet in elkaar? Waar kan ik dergelijk verzoekschrift vinden en welke zijn de te volgen stappen om de erkenning te laten homologeren. Wat indien de echtgenote niet akkoord gaat (welke naam draagt het kind dan, enz)?
Vraag 2:
De echtgenote is niet echt meewerkend wat betreft het instellen van de echtscheiding. Indien dit van tel mocht zijn, ze woont ook reeds geruime tijd (jaren) samen met haar nieuwe partner. Echtgenote heeft geen kinderen met de echtgenoot en er valt (zover ik weet) niets meer te verdelen.
Op welke manier kan de scheiding worden ingesteld? Verzoekschrift, dagvaarding? Welke zijn de te volgen stappen en waar kan ik dergelijk verzoekschrift vinden?
Als er nog vragen zijn stel ze gerust.