Omgangsregeling en hobby' s kind

Mamajolo
Topic Starter

Omgangsregeling en hobby' s kind

#1 , 18 aug 2013 15:46

Hoi iedereen,
Ik verwacht elk ogenblik het vonnis omtrent omgangsregeling van mijn dochter.
Waarschijnlijk zal zij om de twee weekends een weekend naar papa gaan.
Nu gaat zij elke zaterdagnamiddag naar de dansschool.
Die zaterdagen waren altijd een beetje "ons ding". Ik haalde dan nog een vriendin op die geen auto heeft met haar dochtertje en we bleven dan nog iets drinken met de kindjes enz...
Papa trok zich hiervan niks aan, is ook nog nooit mee geweest naar de lessen of zo.
Nu is het zo dat ze vanaf september beginnen oefenen voor een grootse paasshow en dus echt noodzakelijk dat de kinderen elke week aanwezig zijn in de les.
Kan ik van mijn (bijna) ex eisen dat hij haar naar de les brengt. Is echt wel een eind weg van waar hij gaan wonen is met zijn nieuwe vriendin maar dat was zijn beslissing uiteindelijk.
Mag ik de weekends dat onze dochter bij papa ook naar de lessen gaan kijken. Ben dit altijd zo gewoon geweest en als ik niet zou gaan zou mijn vriendin haar dochtertje er ook niet geraken.
Kan mijn man weigeren dat ik daar aanwezig ben tijdens zijn weekend ?
Mijn dochter wil zelf absoluut dat ik naar haar kom kijken.
Moet ik dit hier iets over laten vastleggen op papier of zo ?
Alvast bedankt voor jullie advies.
Groetjes
Mamajolo

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucgescheiden

#2 , 18 aug 2013 16:08

Stel uw situatie even in een ander daglicht:
Dat jullie een zoon zouden hebben die extra dient te gaan trainen voor een voetbal-tornooi,
dat uw ex elke WE een dag zou opofferen om met hem naar de club te tenen, daar nog voor enige
diensten zou instaan zoals toogdienst, onderhoud en bestuur.
Wat zou er dan geschieden bij een gelijke berechtiging, met een gelijke verblijfsregeling?

Zou u met uw kind naar de voetbal trekken ook al heb je jezelf dat nooit eerder aangetrokken?
Of oordeelt u dat er in dat geval maar een uitzondering dient te worden gemaakt op het vonnis?

Mijn inziens dient u de te kiezen, ofwel beoogt u een gelijk co-ouderschap, respecteert u dat en gaat u in communicatie
met de vader.
Ofwel bewijst de verwachting in uw vraagstelling dat er hier een vonnis werd afgedwongen, tegen de belangen van jullie kind in.
Handige documenten voor Personenrecht

eylis

#3 , 18 aug 2013 16:13

Dit is een vraagstuk dat je niet zal kunnen oplossen binnen de context van de omgangsregeling, maar die je moet aankaarten binnen jullie co-ouderschap. Geen gemakkelijke opdracht, dat geef ik grif toe: maar toch zal dat de enige manier zijn om er uit te geraken.
Eerste puntje: je kan niet "eisen" van de vader dat hij zijn "luttele" omgangstijd (het had ook 50/50 verblijf bij beide ouders kunnen zijn...) met zijn dochter invult met verplichte activiteiten. Hij moet binnen die beperkte tijd zelf ook kunnen kiezen met zijn gezin.
Maar je kan het wel vriendelijk vragen, met de uitleg hoe belangrijk de voorbereidingen zijn van deze show en hoe belangrijk jullie dochter dat ook vindt. Kom hem tegemoet met een inspanning van jouw kant om het organisatorisch te vergemakkelijken voor hem:stel voor dat je een aantal keer de taxi zult spelen, vermits je toch de dochter van je vriendin meeneemt.
Blijven kijken, mag je gerust. Het is een externe activiteit: dingen zoals school en hobby kan je als ouder gerust beiden bijwonen, want het heeft geen privékarakter.

Reclame

Mamajolo
Topic Starter

#4 , 18 aug 2013 16:24

Mocht er ook maar de minste communicatie mogelijk zijn met de vader dan had ik deze vraag hier nooit gesteld.
Ik wou jullie hier echter een lang verhaal besparen ...
Man vertrokken van de ene op de andere dag voor een andere vrouw, twee weken later teruggekeerd met de belofte aan dochter nooit meer weg te gaan ... Diezelfde avond weer vertrokken...
Ondertussen reeds drie maand met dochter in therapie wegens extreme verlatingsangst, broekplassen, selectief mutisme,....
Smeekbedes van mij om op zijn minst dochter af en toe eens te bellen of haar al eens een paar uurtjes op te halen, halen niks uit...
Hiervoor moet ik dan nog tot aan zijn werk gaan want tel. Neemt hij niet op.
Op uitnodigingen van psychologe om aanwezig te zijn bij therapie in belang van dochter gaat hij niet in...
Ondanks het feit dat hij degene is die de oorzaak is van dit alles, ben ik steeds blijven proberen om in het belang van ons kind te kunnen communiceren,tevergeefs helaas.
Ik ben dus momenteel ook de wanhoop nabij want ik zie dat mijn dochter hieraan kapot gaat en wou dus gewoon weten of het een probleem zou zijn als ik haar tijdens de dansles even ga aanmoedigen want dit heeft ze wel heel hard nodig nu.
Mamajolo

lucgescheiden

#5 , 18 aug 2013 16:42

Zo het vonnis u daar niets over oplegd, bent u vrij te gaan en te staan waar u wenst.

Gezinsverlating en niet-communiceren vormen blijkbaar in schuldloze procedures geen punt.
Maar treft u een rechter die de ernst ervan wilt inzien dan kan deze niet anders dan daar rekening mee houden...

Mijn vraag is echter of een achterblijvende ouder er goed aan doet om dergelijke onmenselijkheden in de verf te zetten voor het kind.
In vrees dat het antwoord hierop negatief is.
Handige documenten voor Personenrecht

Mamajolo
Topic Starter

#6 , 19 aug 2013 20:25

Vandaag vonnis binnen...
Vader krijgt enkel beperkte omgangsregeling en opvolging door sociale dienst.
Dochter zal hierdoor geen enkele zaterdag bij hem verblijven.
Mamajolo

Terug naar “Echtscheiding”