Artikel 1255 § 5. Indien de echtscheiding door een van de partijen gevorderd wordt met toepassing van artikel 229, § 1, van het Burgerlijk Wetboek, en het bewijs van de onherstelbare ontwrichting geleverd is, kan de rechter de echtscheiding dadelijk uitspreken.
Art. 229. § 1. De echtscheiding wordt uitgesproken wanneer de rechter vaststelt dat het huwelijk onherstelbaar ontwricht is. Het huwelijk is onherstelbaar ontwricht wanneer de voortzetting van het samenleven tussen de echtgenoten en de hervatting ervan redelijkerwijs onmogelijk is geworden ingevolge die ontwrichting. Het bewijs van de onherstelbare ontwrichting kan met alle wettelijke middelen worden geleverd.
Houdt dit in dat de scheiding kan worden uitgesproken op de eerste zitting in plaats van na ongeveer 6 of 12 maand in geval van:
1. overspel?
2. zware beledigingen?
3. bedreigingen?
4. welk soort gevallen concreet?
Ik heb vernomen van een advocaat dat iets als overspel tegenwoordig meestal gewoon van de kant geschoven wordt op de eerste zitting en dat je dan toch zes maand tot een jaar vast zit. Is dit zo? Mijn vrouw heeft recent vernomen dat het haar voordeliger uitkomt te zeggen niet te willen scheiden (hoewel het oorspronkelijk zij was die per sé eerst wou) om zo de procedure EOO één jaar te rekken, ze heeft toch als werkloze een gratis advocaat en wil mij zo het leven wat zuurder maken.