Door ex gevraagde achterstallige onderhoudsgelden is onjuist

Jogeto
Topic Starter

Door ex gevraagde achterstallige onderhoudsgelden is onjuist

#1 , 19 sep 2013 04:53

Beste

Wij zijn gescheiden in 1997.
Er is toen alimentatie afgesproken voor ons kind, onderworpen aan de index.

Alle jaren hebben we elkaar financieel geholpen.
Zo werd er bepaalde jaren minder alimentatie gestort en andere jaren veel meer.

Ons kind is in 2010 en 2011 naar de Orthodont gegaan.
Bij de Orthodont moesten we vaak 100,00 euro cash betalen, en kregen we sporadisch een doktersattest voor de ziekenkas.
De 100,00 euro betalingen dienden als voorschot welke door de orthodont werden toegepast om niet in één keer een hoog bedrag te moeten betalen.

Mijn ex heeft mij 2 keren een bedrag terug gestort van terugbetaling tussenkomst ziekenkas.

In 2011 ben ik bij mijn vriendin gaan wonen.
Door de verhuis heb ik niet goed kunnen bijhouden hoeveel alimentatie ik al betaald heb in 2011.
In maart 2012 antwoord ze mij via mail dat ik haar nog 400,00 euro maart 2012 inbegrepen moet betalen.

In april 2012 krijg ik plotseling een brief van haar advocaat dat ik haar nog bijna 2000,00 euro moet betalen.
Ze gaan nu 5 jaren terug, maar de bedragen kloppen niet.
Ik schrijf brief terug met bewijzen van bankuittreksels.
Hierin is ook nog duidelijk te zien dat ik in 2009 veel meer alimentatie heb betaald dan nodig was, en dat er in 2010 enkele bedragen dienden in tussenkomst orthodont.

In november 2012 krijg ik van een andere advocaat een brief waarop weer de onjuiste bedragen alimentatie worden geeist, maar nu halen ze aan dat de hoge bedragen welke ik in 2009 en 2010 heb betaald dienden voor de orthodontische behandeling die volgens mijn ex in 2009 en 2010 heeft plaatsgevonden.
Ik heb bewijzen dat deze behandeling in 2010 en 2011 heeft plaatsgevonden.
Ook aan deze advocaat geef ik door dat de berekening van achterstallige alimentatie niet juist is.

Daarna krijg ik de deurwaarder over de vloer met betekenis van het echtscheiding vonnis.

Ik ga naar een advocaat en leg alles uit.
Mijn advocaat schrijft een brief naar de tegenpartij.

Opnieuw deurwaarder aan deur, maar deze keer voor inbeslagname van goederen.
Deze goederen zijn van mijn vriendin.
Mijn vriendin moet nu ook een advocaat aanspreken om tegen de verkoop in te gaan.
Zij heeft van 70% de facturen en 30% zijn gekregen of oude goederen.
Dit komt voor bij de beslagrechter, en ze verliest de zaak omdat er geen betaalbewijzen bij zitten en dat er van 30% goederen niets bijzit.
Ook is er 40% van de goederen aangekocht nadat we zijn gaan samenwonen.

De volgende stap van mijn ex haar advocaat is weer de deurwaarder.
Deze keer voor betekenins vonnis van beslagrechter en loonbeslag bij mijn werkgever.

Wat kan ik hieraan doen?
Wanneer kan ik mij eindelijk gaan verdedigen bij de rechtbank dat de geeiste achterstallige bedragen alimentatie niet juist zijn?

Ik ben nu al bijna 1 jaar bezig met mijn advocaat, en heb het gevoel dat we enkel steeds tegen de betekenissen van mijn ex haar deurwaarder aan het vechten zijn.

Nu we langs 2 kanten zijn vastgezet (loonbeslag en beslag van goederen) zie ik het niet meer zitten.
Mogen ze zomaar je goederen verkopen of loonbeslag leggen als je zaak van onterecht geeiste bedragen nog niet voor de rechtbank is gekomen?
En hoe komt het dat het zolang duurt voordat we naar de rechtbank kunnen gaan met bewijzen?
Tegen de deurwaarder ingaan bij de beslagrechter ging veel vlotter, en de tegpartij blijft nu maar bezig.

Moet ik eerst de onterecht geeiste achterstallen dan betalen om ze nadien terug te eisen?
Mijn ex heeft een leefloon dus daar valt moeilijk iets terug te halen.

Wie kan mij in dit hele verhaal wat meer verduideling brengen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 sep 2013 09:40

U had onmiddellijk nadat u de deurwaarder aan de deur kreeg met een bevel tot betalen tot dagvaarding van de tegenpartij voor de beslagrechter moeten overgaan. De beslagrechter is de bevoegde rechter om zich uit te spreken over het feit of u nog een schuld hebt of niet.

U moet dus zelf het initiatief nemen om de zaak aanhangig te maken bij de beslagrechter. Tegenpartij kan beslag leggen, zij hebben een vonnis waarbij u veroordeeld werd tot betalen van onderhoudsgeld. Zij kan dit vonnis uitvoeren. Als u beweert betaald te hebben moet u dat bij de beslagrechter bewijzen. Het is aan u om te bewijzen dat het beslag onrechtmatig gelegd werd.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”