Echtscheiding en woning kopen?

binneke
Topic Starter

Echtscheiding en woning kopen?

#1 , 25 sep 2013 10:18

Beste,

Ik ben nog niet gescheiden (EOT), in gemeenschap van goederen gehuwd en wil graag een ander huisje kopen.
Mijn echtgenoot neemt de gezinswoning over die afbetaald is en we zijn overeengekomen betreffende de inkoopsom
Ik wil nu onmiddelijk een huisje kopen ipv iets te huren en mijn echtgenoot wil ook tekenen voor akkoord.
Hij wil nog een kleine lening aangaan die hij zelf afbetaald omdat het gedeelde spaargeld niet voldoende is om het huisje aan te kopen.
Is dit mogelijk en hoe zit het met de registratiekosten?
We hebben nog een goede verstandhouding en willen alles eerlijk en zonder problemen regelen.

Alvast bedankt voor uw hulp!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KimSe

#2 , 25 sep 2013 10:38

Zolang je niet wettig gescheiden bent zullen beide partners moeten tekenen voor de aankoop voor jullie wil dit ook zeggen dat het nieuwe aangekochte huis in de gemeenschap valt.

Zijn jullie reeds ver gevorderd in de EOT?
Is de akte reeds ondertekend?
Zijn jullie reeds voor de rechtbank verschenen?

binneke
Topic Starter

#3 , 25 sep 2013 11:11

Beste,

We hebben nog geen akte getekend noch voor de rechtbank verschenen.
De EOT is dus nog in het beginstadium,
Dat het aangekochte huis in gemeenschap van goederen valt wist ik al wel.
We wonen nog samen in het gemeenschappelijke woning maar nu doet zich net de kans voor dat ik een bescheiden huisje dat betaalbaar is kan kopen.
De registratierechten bedragen die dan ook 10% of kan het huis aan het voordeeltarief van 5% aangekocht worden.
Het is natuurlijk een beetje ingewikkeld omdat we nog niet gescheiden zijn maar ik verwacht zeker geen problemen met mijn echtgenoot omdat hij volledige instemming geeft om het huis te kopen.

Reclame

KimSe

#4 , 25 sep 2013 11:21

Omdat je nog eigenaar bent van je huidige woning zal je moeten aankopen aan 10% registratierechten.
Bovendien zal je, eens je dan gescheiden bent nog registratierechten moeten betalen op de overname van je nieuw gekochte huisje... (2,5% op de totale waarde)

binneke
Topic Starter

#5 , 25 sep 2013 14:12

Bedankt voor uw info.
Ik zal dus toch 10% registratierechten moeten betalen want een andere oplossing zal niet voorhanden zijn vrees ik.
Was ik al gescheiden dan was er waarschijnlijk geen probleem en was ik niet meer mede-eigenaar van de gezinswoning.

j.demoor

#6 , 27 sep 2013 08:18

“Art.1451.Echtgenoten die een stelsel van gemeenschap van goederen hebben bedongen...Onder voorbehoud van het bepaalde in de artikelen 1388 en 1389 kunnen zij bij huwelijkscontract elke andere wijziging aanbrengen in het wettelijk stelsel...”(Burgerlijk Wetboek).

‘Ik wil nu onmiddelijk een huisje kopen ipv iets te huren en mijn echtgenoot wil ook tekenen voor akkoord.’

Die echtgenoten kunnen dus ook overeenkomen dat het huisje dat u nog tijdens het huwelijk koopt behoort tot uw eigen vermogen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Echtscheiding”