Situatieschets
Onlangs erachter gekomen dat mijn echtgenoot een affaire heeft met een andere vrouw en dat dit ondertussen al lange tijd aan de gang is. Ik heb hier van concrete bewijzen.
Ik werk al heel mijn leven lang, hij is in totaal ongeveer al 30 jaar werkloos en trekt een uitkering.
Ik wil de scheiding in gang zetten, echter zijn er wel een aantal vragen die rijzen. We zijn getrouwd onder scheiding van goederen.
1. Huis
Mijn man had vroeger een eigen huis voor dat ik met hem getrouwd was (stond dus enkel op zijn naam). Een tiental jaren later hebben we dit verkocht en hebben we een grond gekocht met deels dat geld en met eigen inbreng om er een huis op neer te poten. Hier heb ik dus ook mijn eigen kapitaal ingestoken.
Ik heb reeds contact opgenomen met de notaris en hij zegt dat, wanneer het tot een scheiding komt en het huis dient verkocht te worden, ik de helft ontvang min de verkoopprijs van het 1ste huis (wat volledig op mijn man zijn naam stond).
Voorbeeld: 1ste huis is verkocht geweest aan €175.000, 2de huis wordt verkocht aan €500.000. Ik ontvang dan €250.000 - €175.000 = €75.000
Daarnaast zou er ook gekeken worden naar hoeveel geld mijn man in onze 2de woning heeft gestoken en dit zou dan ook nog eens van mijn bedrag worden afgetrokken! Hij moet dit wel kunnen aantonen uiteraard (facturen enz.).
2. Beleggingen
We hebben beleggingen die op onze beide naam staan. Aangezien we geen gezamenlijke zichtrekening hebben, staat de uitbetaling gericht naar mijn man zijn zichtrekening. We hebben wel een gezamelijke spaarrekening, maar dit was niet mogelijk om het daar op uit te betalen.
Mijn notaris zegt dat, aangezien het op zijn rekening gestort zou worden en we met scheiding van goederen getrouwd zijn, dit hele bedrag voor hem is. Terwijl de beleggingen op onze beide namen staan. Dit gaat toch om een bedrag van om en bij de €300.000
Besluit
Mijn man bedriegt mij, gaat in fout, maar ik word financieel wel heel zwaar getroffen en blijf met bijna niets achter. Dit kan toch niet?? Zijn er geen achterpoortjes in de wet die hier iets aan kunnen doen? Nu heb ik in principe geen andere keuze dan om getrouwd te blijven wil ik niet terug financieel van nul beginnen!