even een vraagje voor de kenners. ik had met eerste ex-man (=A) een woning ieder 50% in bezit en deze woning was volledig afbetaald. na echtscheiding heb ik die woning zelf teruggekocht. woning wordt bij openbare verkoop verkocht voor 225.000€. Niettegenstaande ik reeds een half huis bezat, reeds afbetaald, diende ik bij de notaris het geld voor het ganse huis te betalen. ik kocht het huis alleen terug, doch ik EN mijn tweede ex-man (=B) sloten volgende leningen af, BEIDE VOOR 50%: een hypothecaire lening voor 130.000€ en een hypothecaire lening voor verbouwingswerken voor 15.000€ en een overbruggingskrediet voor 110.000€, dus afgesloten door tweede ex-man en mezelf ieder voor 50%.
dus ik kocht VOOR het huwelijk met B, het huis dat ik had met A zelf terug, maar de hypothecaire leningen hiervoor werden afgesloten ieder voor 50% met mezelf en met B. dan ben ik gehuwd met B en heb een half huis ingebracht in de huwgemeenschap door een huwelijkscontract. de rest is gemeenschap van goederen. in het huwelijkscontract worden de hypothecaire leningen ingebracht van 130.000€ en die van 15.000€, maar het overbruggingskrediet wordt niet in het huwelijkscontract vermeld.
na het huwelijk met B ontvang ik op de zichtrekening op mijn naam, waarop B volmacht heeft een cheque van 110.000€ en nog eens 114€ van de vereffening-verdeling van mezelf met A. Diezelfde moment wordt het krediet van mezelf met B terugbetaald van dezelfde zichtrekening. mijn advocaat zegt nu dat de huwgemeenschap mij die 110.000€ dus dient terug te betalen. Dit omdat het een tegoed van vereffening-verdeling is met A van voor het huwelijk met B, waarmede ik een krediet (overbruggingskrediet) heb terugbetaald van mezelf met B, na het huwelijk met B.
klopt het dat ik die 110.000€ dien terug te krijgen van de huwgemeenschap met B????
B zijn stelling is dat hij voor het huwelijk een hypothecaire lening heeft ondertekend van 255.000€, terwijl de woning was aangekoch voor 225.000€ en dit terwijl B slechts voor 25% eigenaar is. hij beweert nu dat hij die 110.000€ dient terug te krijgen op basis van de lening voor 50% op zijn naam te hebben, terwijl hij maar 25% eigenaar is.
ik hoop dat het een beetje duidelijk geschetst is.
kan hij als argument gebruiken dat het overbruggingskrediet moest dienen om mijn eigendom te verrijken?? Doch, zonder dat ik al een betaalde helft had of zonder dat overbruggingskrediet, zou hij evenmin in de mogelijkheid geweest zijn om 1/4 eigenaar te worden. het zijn twee verschillende zaken, doch het ene kan niet zonder het andere.
alvast bedankt op voorhand voor uw informatie!!!!
hoelang duurt het ongeveer, wanneer een zaak naar de rechtbank gaat??????