Beste forumgebruikers,
Graag zou ik volgende situatie willen schetsen en hoop ik op een antwoord van mensen die in deze materie toch wat ervaring hebben.
Het gaat hier over een koppel, niet getrouwd, gewoon samenwonend, zonder enige overeenkomst. Twee kinderen op naam van de man.
De grond waar ze hebben gebouwd is geschonken door de ouders van de vrouw, staat enkel op haar naam. Het enige dat op de naam van beiden staat, is de lening waarvoor de man een schuldbrief heeft.
Aangezien het tussen hen niet meer goed gaat, hebben ze besloten uiteen te gaan. De vrouw wil met de kinderen in het huis blijven wonen. Voor het huis zijn ze al een jaar of acht aan het afbetalen.
Nu eist de man dat de vrouw hem uitkoopt en vraagt hiervoor 25.000€, dit bedrag komt ongeveer overeen met de helft van het bedrag dat al betaald is aan de lening.
Nu vraag ik me af of dat zomaar kan. Als je alles berekend, zou de man tijdens de acht jaar dat hij er woonde niets hebben betaald of het gene hij betaald heeft aan de lening volledig terugkrijgen. Met andere woorden, hij zou er acht jaar gratis gewoond hebben en krijgt een mooi cadeautje.
Is er een mogelijkheid dat de vrouw voor de periode van samenwoonst een bedrag kan eisen dat neerkomt op de huishuur die hij anders ook had moeten betalen?
Bedankt alvast voor de antwoorden.