Volmacht

apropeau
Topic Starter

Volmacht

#1 , 30 okt 2013 21:55

Mijn bijna ex partner en ik hadden samen een spaarrekening op beide namen. Toen ik aangaf dat ik wilde scheiden is hij de helft van de rekening gaan leeghalen en heeft de volmacht naar mij toe ingetrokken. Toen ik dit bemerkt had, ben ik ook naar de bank gestapt om zijn volmacht te blokkeren. Omdat ik mijn deel wou opeisen is hij naar de bank gestapt om de formulieren te halen om de volmachten terug te plaatsen. Zelfs zonder het papier met mijn handtekening is hij erin geslaagd nog eens 6ooo euro af te halen. Ik vermoed dat de bank hier serieus in de fout gegaan is. Ik heb mijn partner altijd alle bankzaken laten doen. Moet nu vaststellen dat hij geld van de gezamelijke rekening gestort heeft op rekeningen die hij voor het huwelijk had. Natuurlijk heb ik daar geen volmacht meer op. Wat nu? Best naar de vrederechter stappen? Of bestaat er een databank die iedereen kan consulteren om te vragen of je partner nog rekeningen heeft op zijn naam?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 30 okt 2013 22:14

De bank is niet in de fout gegaan.
U schrijft dat het een gemeenschappelijke rekening was van jullie beiden. Omdat ze op twee namen staat zijn er geen "volmachten" die kunnen worden ingetrokken.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

v950511

#3 , 31 okt 2013 09:41

http://www.mdseminars.be/nl/bibliotheek ... p-jaartal/" onclick="window.open(this.href);return false;

Hof van Cassatie 29 mei 2008.

Reclame

apropeau
Topic Starter

#4 , 31 okt 2013 19:03

De bank is niet in de fout gegaan.
U schrijft dat het een gemeenschappelijke rekening was van jullie beiden. Omdat ze op twee namen staat zijn er geen "volmachten" die kunnen worden ingetrokken.
Het was een gezamenlijke spaarrekening en hij is wel degelijk de helft gaan ophalen en heeft mijn volmacht laten intrekken met gevolg:ik kon het resterende bedrag zonder zijn toestemming niet meer gaan afhalen.
Toen ik met het papier door beiden getekend naar de bank ging ,had de bank zonder het blad met beide handtekeningen nog een extra stuk aan hem overgemaakt. Volgens andere bronnen is de bank hier wel zwaar in de fout gegaan.

wanton

#5 , 01 nov 2013 14:35

Een bankrekening op gezamenlijke naam , waar beiden afzonerlijk mogen tekenen , dat kan. Maar om de rekening te deblokkeren of de volmacht in te trekken is er weer akkoord nodig van beide titularissen. Ik vind dus ook dat de bank in fout is gegaan.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

basejumper

#6 , 05 nov 2013 19:28

apropeau,

Toch even corrigeren. Een rekening op echtgenoten is doorgaans een rekening met wederzijdse volmacht. Dat houdt in dat elk van de partners autonoom over de gelden kan beschikken. Als echter één van beide partners die wederzijdse volmacht intrekt, zal vanaf dat ogenblik de handtekening van beide partners nodig zijn om een verrichting uit te voeren. want het intrekken van een wederzijdse volmacht houdt de facto in dat ook jouw volmacht vervalt. Indien de bank na de schrapping van de wederzijdse volmacht gelden heeft overhandigd aan één partij is zij inderdaad in de fout gegaan. Klacht in te dienen bij het kantoor of bij de ombudsdienst van betrokken bank.
Tegelijk is het zo dat diefstal tussen echtgenoten niet strafbaar is.
Indien je ex die gelden heeft gestort op rekeningen op zijn naam bij dezelfde bank is de kans groot dat de bank het bedrag afgehaald na intrekking wederzijdse volmacht terug zal debiteren van zijn rekening en opnieuw op de gemeenschappelijke rekening zal boeken. indien dat niet gebeurt kan u het terugvorderen in het kader van de echtscheiding.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Echtscheiding”