echtscheiding met vennootschap

kriste
Topic Starter

echtscheiding met vennootschap

#1 , 04 nov 2013 15:55

mijn vrouw heeft sedert 2001 een bvba waarin in 2003 ons woonhuis in vruchtgebruik werd gestoken. zij is enige zaakvoerster. zij heeft het geld voor het kapitaal bij oprichting afgegeven aan notaris en laten storten op een speciale rekening. het geld voor de oprichting echter komt van mijn rekening, waar ik ook een bewijs van heb.

indien er een echtscheiding komt, heb ik nog recht op iets van het woonhuis? hoe wordt de verdeling gedaan en kan er iets gedaan worden met de rekening courant van de zaak die negatief staat (dus prive hebben wij nog geld nodig uit de zaak)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KimSe

#2 , 04 nov 2013 16:00

Als het woonhuis van jullie beiden is, neem ik aan dat je hebt moeten meetekenen voor de inbreng in de vennootschap?
Heb je aandelen in ruil gekregen?
Of heeft de vennootschap het vruchtgebruik "gekocht"?

kriste
Topic Starter

#3 , 04 nov 2013 16:24

de vennootschap heeft het vruschtgebruik gekocht. mijn naam staat niet vermeld in de oprichtingsakte maar het geld van de aandelen komt van mijn rekening.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 nov 2013 23:24

mijn vrouw.... dus gehuwd?
Huwelijkscontract...? welk???

roharro
Juridisch actief: Ja

#5 , 04 nov 2013 23:37

Behalve indien gehuwd met volledige scheiding van goederen, of indien er geldsommen zijn van voor het huwelijk, is alles gemeenschappelijk bezit -ook de vennootschap- en dat ongeacht op wiens naam de aandelen staan.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

kriste
Topic Starter

#6 , 22 nov 2013 11:15

er is geen huwelijkscontract.
weet er ook iemand hoe de verdeling wordt gedaan met vruchtgebruik. en wordt er gekeken naar rekening courant van de zaak?

Laatst omhoog gehaald door kriste op 22 nov 2013 11:15.

Terug naar “Echtscheiding”