Onderhousvergoeding na overlijden

Marc Verwilgen
Topic Starter

Onderhousvergoeding na overlijden

#1 , 01 dec 2013 17:35

Sinds de uitspraak van de echtscheiding betaalde ik een maandelijkse onderhoudsvergoeding voor m'n beide kinderen op rekening voor m'n ex partner. Sinds het het overlijden van m'n ex partner heb ik deze onderhoudsvergoeding voor de kinderen nu rechtstreeks aan m'n (meerderjarige studerende) kinderen gestort. M'n ex partner stortte vroeger mijn en ook haar evenredig deel op de rekening van de kinderen. Uiteraard ga ik m'n kinderen financieel blijven steunen tot ze afgestudeerd zijn.
Vraag is nu of de onderhoudveroeding die officieel was vastgelegd nu komt te vervallen ?
Inzien zo...
...kan ik hjet bedrag van de bijdrage na overleg met de kinderen aanpassen EN ook nog steeds de fiscale voordelen ervan genieten ?
- kan ik ook het volledige huurbedrag van de studentenkamers en ook de andere uitzonderlijke kosten die ik nu alleen financieer inbrengen als uitzondelijke studiekosten ?

Mijn kinderen waren / zijn niet bij mij gedomicilieerd en zouden verder zelfstandig wonen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 dec 2013 17:44

zie ook : http://www.juridischforum.be/forum/view ... 23&t=49429" onclick="window.open(this.href);return false;
en
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 16&t=52106" onclick="window.open(this.href);return false;

U bent als enige ouder onderhoudsplichtig tgo uw kinderen.

Uw kinderen zijn wel erfgenaam van uw ex echtgenote ...mogelijk beschikken ze dus over eigendom en kapitaal.

j.demoor

#3 , 03 dec 2013 08:29

“Art.203.§ 1. De ouders dienen naar evenredigheid van hun middelen te zorgen voor de huisvesting, het levensonderhoud, de gezondheid, het toezicht, de opvoeding, de opleiding en de ontplooiing van hun kinderen. Indien de opleiding niet voltooid is, loopt de verplichting door na de meerderjarigheid van het kind...”(Burgerlijk Wetboek).

‘M'n ex partner stortte vroeger mijn en ook haar evenredig deel op de rekening van de kinderen.’.Ik ga ervan uit dat ook de kinderbijslag en de studietoelagen dezelfde bestemming krijgen.

Het wegvallen van moeders bijdrage kan een aanvulling van vaders bijdrage vereisen. Hierbij dient rekening gehouden met wat de kinderen van moeder erven.

“Art.104.(aj. 2014) Binnen de grenzen en onder de voorwaarden bepaald in de artikelen 115 en 116, worden van het totale netto-inkomen de volgende bestedingen afgetrokken, in zover zij in het belastbare tijdperk werkelijk zijn betaald: 1° 80 pct van de onderhoudsuitkeringen die de belastingplichtige regelmatig heeft betaald aan personen die niet deel uitmaken van zijn gezin, wanneer ze zijn betaald ter uitvoering van een verplichting op grond van het Burgerlijk of het Gerechtelijk Wetboek of van een gelijkaardige wettelijke verplichting in een buitenlandse wetgeving, alsmede 80 pct van de kapitalen die zulke uitkeringen vervangen...”(10 april 1992 Wetboek Inkomstenbelastingen).

Art.203 Burgerlijk Wetboek is zulke verplichting.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”