Echtgenoot wil scheiden

Snoopy71
Topic Starter

Echtgenoot wil scheiden

#1 , 09 dec 2013 12:43

Beste,

Even mijn situatie uitleggen: mijn man is 9 maanden geleden afgekomen dat hij wou scheiden. Ik wou dit absoluut niet zover laten komen en wou met hem nog in therapie gaan. Daar had hij geen oren naar. Kort daarna is hij hier vertrokken en woont hij niet meer bij ons. Wij hebben via een echscheidingsbemiddelaar de voorlopige regeling ook naar de kinderen toe op papier laten zetten. Ondertussen is ook uitgekomen dat er bij hem iemand anders is, volgens hem hebben ze nog geen relatie, maar hij sluit niet uit dat dit zal komen!
Nu komt hij af dat hij niet meer terug wil komen en dat hij ons huis wil laten verkopen. Hij betaalt ook nog mee voor de afbetaling van de hypotheek. Financieel zit er van mij meer in dan van hem, maar dit staat gelukkig op papier. Heb me laten informeren en als ik de verkoop tegen hou, zou hij mij voor de rechter kunnen slepen en wordt het huis openbaar verkocht. Ik vraag me af of dit allemaal zo maar kan, man beslist dat hij wil scheiden, alles wil verkopen en ik zou maar ja moeten knikken en toegeven. Wij hebben ook nog 2 kleine kindjes. Iemand een idee wat mijn rechten hierin zijn?
Bedankt al!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 09 dec 2013 13:37

Uw man kan inderdaad eisen dat het huis verkocht wordt als jullie er samen niet uitkomen.

Niemand kan verplicht worden om getrouwd te blijven met iemand.
Niemand kan verplicht worden om in onverdeeldheid te blijven.

Ik hoop dat jullie er samen toch uitkomen ofwel jij het huis kan kopen, ofwel samen op de markt brengen.
Een openbare verkoop brengt meestal minder op dan een particuliere verkoop.

Ivm de kinderen: jullie hebben bij wet co-ouderschap. Best ook hier een regeling uitwerken en laten homologeren door de rechtbank. Indien jullie er samen niet uitgeraken, zal de jeugdrechter in jullie plaats dienen te beslissen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 dec 2013 15:20

Wat de hypotheek betreft het is beter voor hem dat hij die wel betaald..op de zwarte lijst (NBB) komen wegens is geen goede zaak.
Als u de volledige hypotheeksom moet betalen kan u die van hem terugeisen bij de verdeling.
Hou er wel rekening mee dat hij bezettingsvergoeding kan vragen gezien het huis ook van hem is.
Langs de andere kant zal u ook op zijn minst een regeling moeten hebben wat de kinderen betreft ,gezien gehuwd, is de vrederechter bevoegd.
Staat uw echtgenoot nog ingeschreven op het huwelijksadres. Zolang dat het geval is is het wel moeilijk bezettingsvergoeding te vragen officieel woont hij daar dan nog.
Hij kan dan wel nog binnen gezien 'er wonende'.

Reclame

j.demoor

#4 , 11 dec 2013 10:54

“Art.1418. Onverminderd het bepaalde in artikel 1417, is de toestemming van beide echtgenoten vereist om :1. a) voor hypotheek vatbare goederen te verkrijgen, te vervreemden of met zakelijke rechten te bezwaren...”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

Dit blijft gelden zo lang u niet uit de echt gescheiden bent.

Na de ontbinding van een huwelijksvermogensstelsel met een gemeenschap van goederen,ontstaat tussen de echtgenoten een onverdeeldheid beheerst door het gemene recht...De deelgenoot is bijgevolg een bewoningsvergoeding verschuldigd wanneer hij gedurende bepaalde tijd over het exclusieve genot van een onverdeeld goed heeft beschiktԬ[Cass. 4 mei 2001(C.L. t. V.M.),R.W.2002-03,1421-1422];

“Art.223. Indien een der echtgenoten grovelijk zijn plicht verzuimt, beveelt de vrederechter, op verzoek van de andere echtgenoot, dringende voorlopige maatregelen betreffende de persoon en de goederen van de echtgenoten en de kinderen. Hetzelfde geschiedt op verzoek van een der echtgenoten, indien de verstandhouding tussen hen ernstig verstoord is...De vrederechter kan ondermeer aan een der echtgenoten verbod opleggen om, voor de tijd die hij bepaalt, eigen of gemeenschappelijke roerende of onroerende goederen, zonder de instemming van de andere echtgenoot, te vervreemden, te hypothekeren of te verpanden...”(Burgerlijk Wetboek).

Hij kan tevens een onderhoudsuitkering toekennen en een verblijfsregeling opleggen inzake de kinderen.

Zie verder art.1253ter Gerechtelijk Wetboek;Ga naar de griffie van het Vredegerecht en vraag daartoe een papieren formulier. Desnoods kopieert u de tekst van art.1034ter Gerechtelijk Wetboek en gebruikt u deze als invulformulier,mits omzetting in briefvorm. U KAN in principe dit verzoekschrift indienen en de procedure afhandelen zonder advocaat.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Echtscheiding”