erkenning kind

lottenoah
Topic Starter

erkenning kind

#1 , 09 dec 2013 21:32

Tot wanneer kan iemand een kind erkennen? Mijn ex meent de vader te zijn van mijn zoontje,
hij heeft wel nog nooit voor hem gezorgd, betaald, ....
Ik heb mijn zoontje alleen erkend, en hij draagt mijn naam.
Ik heb dit gedaan omdat mijn ex agressief is, enorm veel schulden heeft, geen vaste woonplaats heeft en enorm agressief is ...
Mijn zoon is nu 15 maanden, nog nooit heeft hij ernaar omgekeken of dergelijke,
hij heeft zelfs geld gestolen van zijn rekening en dergelijke misselijkmakende feiten, hij kan dit kind niets bij brengen en hij kan zeker en vast niet instaat voor
verzorging en opvoeding.
Mijn zoontje is nu 15 maanden en nu dreigt hij met een rechtszaak en dergelijke.
Wat zijn zijn rechten aangezien hij het kind al 15 maanden laat links liggen en niet erkend heeft? en met bewijzen van al zijn wanpraktijken?

Groetjes een zeer ongeruste moeder!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 10 dec 2013 09:36

Zie hier: http://www.belgium.be/nl/familie/kinder ... erkenning/" onclick="window.open(this.href);return false;

Indien u weigert mee te werken aan de erkenning, kan vader een vaderschapstest eisen voor de rechtbank.
Indien u deze test ook weigert, kan de rechtbank die toch opleggen. Indien dan blijkt dat de vader inderdaad de biologische vader is van het kind, is het waarschijnlijk dat u voor de kosten van die test zal moeten opdraaien.

Wat wil uw ex jusit bereiken? Waarvoor zou hij een rechtszaak opstarten? Voor de erkenning? Voor een bezoekregeling?

Hou er rekening mee dat zodra de erkenning gebeurd is, hij de wettelijk vader is van het kind. Dat houdt in dat hij rechten (bezoekregeling) krijgt , maar ook plichten (alimentatie)!

lottenoah
Topic Starter

#3 , 10 dec 2013 11:31

ja en die plichten kan hij nooit nakomen, hij werkt niet en heeft zonder overdrijven 100.000 euro schulden.
Hij kan niet voor mijn kind zorgen.

Reclame

lottenoah
Topic Starter

#4 , 10 dec 2013 11:39

En moet die aanvraag voor vaderschapstest niet binnnen het jaar gebeuren?

duma

#5 , 10 dec 2013 13:44

Dat jaar is volgens mij enkel maar bij betwisting van vaderschap.
Is er nu een erkende vader?

En dit gaat u waarschijnlijk niet graag horen, maar het is niet alleen jouw kind, het is jullie kind.
En als hij zijn wil voortzet, zou ik u aanraden om daar alvast zo mee om te gaan ook ipv halstarrig vast te houden en het te verwoorden van 'mijn kind'.
Daar kunnen rechters over het algemeen niet zo goed tegen.

Het is ook niet aan u om te beslissen of hij in staat is om voor jullie kind te zorgen, daarvoor is de jeugdrechter bevoegd (indien het zo ver zou komen).
U kan dan altijd een sociaal onderzoek aanvragen, waarbij die dingen zeker naar boven zullen komen.

Terug naar “Echtscheiding”