Lening woning

Jasmine11
Topic Starter

Lening woning

#1 , 11 dec 2013 13:53

Vorig jaar ben ik gescheiden via onverzoenbare ontwrichting. Nu aanbeland aan de verdeling probeert mijn ex-echtgenoot aanspraak te maken op een deel van mijn woning. Deze woning was van mij van voor het huwelijk en ongeveer de helft van de hypotheek was op dit moment al afbetaald.
Tijdens het huwelijk is de lening op het huis herbeschreven geweest en is ondertekend geweest door mij en mijn ex-echtgenoot. Hij claimt nu de helft van hetgeen aan de lening is betaald tijdens de duur van ons huwelijk. Op zich wel begrijpelijk, maar we hebben nooit in het huis gewoond en het huis is steeds verhuurd geweest. De prijs van de huur lag zelfs hoger dan wat de lening kostte.
Ik dacht hieruit te concluderen dat hij geen recht heeft geld van de lening te claimen, want de lening werd betaald met geld uit de huwgemeenschap en de huur dat door de huurders aan ons betaald werd voor het huis (hoger dan de lening) kwam ook terecht in de huwgemeenschap en is bijgevolg een nuloperatie. Klopt mijn redenering? Of zie ik iets over het hoofd? Alvast bedankt voor de reacties

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KimSe

#2 , 11 dec 2013 14:25

Artikel 1399 BW

Eigen zijn de goederen en schuldvorderingen die aan elk van beide echtgenoten toebehoren op de dag van het huwelijk en die welke ieder van hen tijdens het stelsel verkrijgt door schenking, erfenis of testament.

Ten aanzien van derden moet het eigendomsrecht van elk der echtgenoten op een goed dat niet van persoonlijke aard is, bij gebreke van boedelbeschrijving of tegen een bezit volgens de bepalingen van artikel 2229, bewezen worden aan de hand van titels met vaste dagtekening, van bescheiden van een openbare dienst of vermeldingen in regelmatig gehouden of opgemaakte registers, bescheiden of borderellen door de wet opgelegd of door het gebruik bekrachtigd.

Tussen de echtgenoten onderling mag het bewijs van eigendom van dezelfde goederen geleverd worden door alle middelen, met inbegrip van getuigenissen en vermoedens en zelfs van algemene bekendheid.

Artikel 1405 BW

Gemeenschappelijk zijn:

1. de inkomsten die uit de beroepsbezigheden van elk der echtgenoten, alle inkomsten of vergoedingen die ze vervangen of aanvullen, evenals de inkomsten uit openbare of particuliere mandaten;

2. de vruchten, inkomsten, interesten van hun eigen goederen;

3. de goederen geschonken of vermaakt aan de twee echtgenoten samen of aan een van hen onder beding dat die goederen gemeenschappelijk zullen zijn;

4. alle goederen waarvan niet bewezen is dat zij aan een der echtgenoten eigen zijn ingevolge enige wetsbepaling.

De huuropbrengsten van jouw huis zijn automatisch gemeenschappelijk.

Je lening (die je had afgesloten voor het huwelijk) werd waarschijnlijk afbetaald met de gelden die van de nieuwe lening (van tijdens het huwelijk) afkomstig waren?
Indien inderdaad zo: Dit wil zeggen dat eigen schulden werden terugbetaald met gemeenschappelijke gelden en lijkt het mij zo dat je de inbreng van je ex-partner in deze lening zult moeten vergoeden...

alicem

#3 , 15 dec 2013 09:31

De interesten van een persoonlijke lening zijn ook ten koste van de gemeenschap. Dus je moet enkel rekening houden met kapitaalsaflossingen.

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 dec 2013 12:16

Moet een vergoeding betaald worden voor hetgeen door de gemeenschap in kapitaal terugbetaald werd op de hypothecaire lening?

Vermoedelijk wel. De huurgelden van een persoonlijk goed vallen in gemeenschap (zoals de intresten van de lening).

Waarom zeg ik vermoedelijk. De inkomsten van eigen goederen vallen in de gemeenschap. Men kan argumenteren dat hiermee bedoeld worden de netto-inkomsten, dus de huurgelden, na afbetaling van de intresten + het kapitaal voor de hypothecaire lening. Ik durf mij niet uit te spreken of die redenering door de rechter zal gevolgd worden.

alicem

#5 , 15 dec 2013 16:47

vergelijkbaar onderwerp:
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 23&t=52000" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Echtscheiding”