Ik ben sinds een 5-tal jaar gescheiden met EOT, 2 minderjarige kinderen (tieners) ten laste.
De kinderen verblijven continu bij mij, zien hun vader ongeveer 1 keer per maand een paar uur, en gaan ongeveer 1 week per jaar met hem op vakantie, dit in tegenstelling tot wat overeengekomen geweest is in de echtscheidingsakte, maar in praktijk voelt iedereen zich redelijk goed bij deze situatie.
Ik krijg per kind een bepaald bedrag aan alimentatie, dat mijn ex tot nu toe steeds correct betaald heeft. Deze alimentatie is echter nog nooit geïndexeerd geweest, iets wat nochtans expliciet in de akte overeengekomen werd. Ik weet dat dit in praktijk niet altijd gebeurt, dus tot daar aan toe.
Echter, mijn ex weigert systematisch de kosten voor buitengewone uitgaven te betalen, ook iets wat expliciet in de echtscheidingsovereenkomst opgenomen werd. Ik durf gerust te stellen dat ik niet overdrijf met de buitengewone uitgaven. Het enige wat ik aanreken zijn (de helft van) de schoolkosten aan het begin van het schooljaar (nl de aankoop en huur van schoolboeken), bus- en treinabonnement van de kinderen om naar school te gaan, de inschrijving in de sportclub, en de GWP en skivakantie die door de school georganiseerd worden.
Ik heb hem hierover al herhaalde mails gestuurd met de vraag naar het waarom hij niet betaalt. De mails worden wel steeds gelezen (leesbevestiging) maar nooit beantwoord...
Langs telefoon weigert hij hierover te praten, en de zeldzame keren dat ik hem zie (tijdens sportwedstrijden van de kinderen), heb ik niet de behoefte om daar in het openbaar over te gaan ruziën.
Wat kan ik doen opdat hij
1) de alimentatie zou indexeren
2) de kosten voor buitengewone uitgaven zou terugbetalen ?
Alvast bedankt voor jullie raadgevingen !